Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.
Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu❓
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗
Zadzwoń - 737-310-284 lub 781-794-589, aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️
Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.
Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.
Co to jest korekta wtryskiwaczy?
Ogólnie rzecz ujmując korekta wtrysku, to zaawansowany proces technologiczny, który jest odpowiedzialny za działanie sterownika silnika i który zapewnia, odpowiednią pracę jednostki napędowej danego pojazdu.
Najważniejszym zadaniem korekty wtryskiwacza jest jak najlepsze zbliżenie dawki paliwa do określonej normy, która jest wskazana przez producenta samochodu. Te parametry korekty dotyczą czasu wysterowania wtrysków i mają one wpływ na to, żeby paliwo było dostarczane do silnika tak aby, sterownik silnika nie wykazywał większych różnic pomiędzy wtryskami na szynie Common Rail.
Można więc wysunąć wniosek, że korekta wtryskiwaczy jest bardzo ważna dla pracy całego układu napędowego w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym Diesla.
Jak czytać korekty wtryskiwaczy Common Rail?
Najbardziej aspektem tego tematu jest zrozumienie, jak czytać korekty wtryskiwaczy Common Rail. Prawidłowa interpretacja korekt otrzymanych z pomiarów wykonanych przy pomocy odpowiedniego urządzenia diagnostycznego, pozwoli na wskazanie uszkodzonego wtryskiwacza.
Uzyskanie jak najbardziej rzetelnych wyników badań jest możliwe, kiedy przeprowadzamy je na rozgrzanym silniku (minimum 70 stopni Celsjusza) i kiedy samochód jest na biegu jałowym.
Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ jeżeli przeprowadzamy korektę na zimnym silniku, to sterownik narzuca na wtryskiwacze większą dawkę paliwa aby wyrównać pracę jednostki napędowej co sprawia, że otrzymane wyniki mogą być po prostu niemiarodajne. Przy korekcie wtrysku możemy zauważyć wartości takie jak (+) oraz (-) i to one są największą zagwozdką dla ludzi, którzy nie znają się na tym temacie. Są one jednak relatywnie proste do zrozumienia.
Otóż zasada jest taka, że otrzymane wyniki wskazują na przyczynę usterki i jeżeli korekty są dodatnie to znaczy, że musimy zwiększyć dawkę paliwa poprzez zmianę w sterownik silnika. Jeżeli są one ujemne, to wtedy konieczne jest jak łatwo można się domyślić, zmniejszenie dawki.
Parametry korekty wtrysków możemy w bardzo łatwy sposób poprawić. Wystarczy, że oddamy nasze wtryskiwacze do profesjonalnego czyszczenia lub naprawy. To w zdecydowanej większości przypadków załatwi sprawę.
Jakie są prawidłowe / dopuszczalne korekty wtryskiwaczy?
Prawidłowe wartości, które świadczą o sprawności wtrysków są korekcje, które mieszczą się w granicach 1,5 – 2,5 mg/suw w większości generacji wtryskiwaczy elektromagnetycznych. W wtryskach piezoelektrycznych z kolei wynik powinien wynosić 0,8 mg na suw.
Na podstawie analizy korekt, które otrzymujemy podczas pomiarów, pozwalają na określenie stanu technicznego wtrysków. Należy pamiętać o tym, że wartość prawidłowych korekt powinna być zbliżona do zera. Innymi słowy jeżeli badanie diagnostyczne wtryskiwacza wykazuje duże odchylenia od normy, jest to jeden z objawów uszkodzonych wtryskiwaczy.
Co to jest chwilowa korekta wtrysku?
Kiedy sprawdzamy korektę wtryskiwaczy to musimy pamiętać, że parametry te są zapisywane w danym momencie pracy silnika. Dlatego też właśnie noszą one nazwę korekt chwilowych.
Czasami może więc dojść do sytuacji, że na desce rozdzielczej zapali się kontrolka, która wskazywałaby na awarię, jednak po diagnostyce szybko okazuje się, że praca wtryskiwaczy jest prawidłowa. Znaczy to tyle, że czujniki odczytały jedynie chwilową nieprawidłowość.
Co oznacza korekta wtrysku na minus, a co na plus?
Korekta wtrysku na plus w praktyce oznacza zwiększenie ilości paliwa wtryskiwanego do silnika przez wtryskiwacz w danym momencie jego pracy. Ogólnie rzecz biorąc określenie to odnosi się więc do funkcji, którą spełnia omawiany parametr. Należy mieć na uwadze, że w pierwszej kolejności korekta precyzuje czas wtrysku, a dopiero później dawkę paliwa, która dostaje się do silnika.
Wyniki przyjmują wartość dodatnią lub ujemną, co to oznacza?
- korekta na plus będzie oznaczać wydłużenie czasu potrzebnego na wtrysk paliwa do jednostki napędowej
- korekta wtrysku na minus to sytuacja odwrotna. Innymi słowy oznacza ona sygnał wysyłany przez sterownik silnika, który zmniejsza ilość wtryskiwanego paliwa
Sygnał korygujący jest wysyłany w sytuacji, kiedy silnik pracuje w warunkach, które są dla niego niekorzystne czyli na przykład w niskiej temperaturze. Zmniejszenie ilości wtryskiwanego paliwa ma w praktyce poprawić pracę silnika oraz zmniejszyć emisję spalin. Należy pamiętać, że minusowa oraz plusowa korekta wtrysku, to normalne zjawisko i takie wartości, do pewnego stopnia są uznawane za całkowicie normalne zjawisko, wynikające ze specyfiki pracy danej jednostki napędowej.
Problem pojawia się dopiero w momencie kiedy korekta wtrysku zaczyna przekraczać ustalone normy, gdyż może to oznaczać poważne problemy z układem wtryskowym w naszym samochodzie. Czasami ma to związek z zaburzoną pracą sterownika, ale zdecydowanie częściej przyczyną takiego stanu rzeczy są zabrudzenia bądź uszkodzenia wtryskiwaczy.
Dlatego też jeżeli zauważymy jakiekolwiek problemy z korektą wtryskiwaczy, to powinniśmy niezwłocznie udać się z naszym samochodem do profesjonalnej placówki diagnostycznej, która sprawdzi zarówno omawiane parametry jak i stan techniczny naszych wtryskiwaczy. Należy bowiem pamiętać, że uszkodzone wtryskiwacze, to bardzo poważny problem. Mają one niebagatelny wpływ na pracę całej jednostki napędowej, a ich potencjalne uszkodzenie, nie tylko zmniejszy nasz komfort jazdy, ale w najgorszej sytuacji, może doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu.
Korekty wtryskiwaczy - jak je czytać – najczęściej zadawane pytania
Ostatnim elementem, na który chcemy zwrócić uwagę w tym krótkim artykule, jest krótkie podsumowanie na zasadzie szybkich pytań i zwięzłych odpowiedzi.
Czym sprawdza się korekty wtryskiwaczy?
Sprawdzenie korekty wtryskiwaczy jest możliwe przy wykorzystaniu tak zwanego testera diagnostycznego, który podpina się do sterownika silnika.Co ma negatywny wpływ na korekty wtryskiwaczy?
Czynniki, które mają negatywny wpływ na korektę wtryskiwaczy i mogą doprowadzić do przekroczenia normy to między innymi: uszkodzona lub zużyta pompa paliwowa, zapchany filtr powietrza, niedrożny układ paliwowy, uszkodzona bądź zużyta sonda lambda.Ile powinna wynosić korekta wtrysku?
Odpowiednie parametry korekty wtrysku powinny mieścić się w granicy +/- 1,5 – 2,5 mg/suw, zaś dla wtryskiwaczy piezoelektrycznych ta wartość nie powinna być większy niż +/- 0,8 mg/suw. Jeżeli parametry te zostaną przekroczone, to prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzonym wtryskiwaczem. Rzadko przyczyną problemu jest sam sterownik.Jak można poprawić korekty wtryskiwaczy?
Jeżeli chcemy poprawić korekty wtryskiwaczy, to w pierwszej kolejności powinniśmy poddać je gruntownemu czyszczeniu lub naprawie. Najlepsza do mycia będzie myjka ultradźwiękowa oraz wykorzystanie metody termiczno-chemicznej. Jeżeli czyszczenie nie przyniesie zadowalających rezultatów, warto skorzystać z diagnostyki i poddać wtryskiwacze regeneracji.Czy parametry korekty wtryskiwaczy można sprawdzić na zimnym silniku?
Zasadniczo tak, ale nie powinniśmy tego robić, ponieważ wyniki mogą być przekłamane. Najbardziej dokładne rezultaty otrzymamy, jeżeli przeprowadzimy proces na biegu jałowym na silniku rozgrzanym do minimum 70 stopni Celsjusza.Zdajemy sobie sprawę z tego, że temat korekty wtryskiwaczy może wydawać się na pierwszy rzut oka nieco skomplikowany. Nie mniej jednak mamy nadzieje, że informacje, które zostały przedstawione w tekście powyżej, rzuciły trochę światła na tą kwestię, zwłaszcza dla osób, które nie są mocno zorientowane w temacie. Najważniejsze o czym muszą Państwo pamiętać to to, że wartości korekty muszą mieścić się w wspomnianych kilkakrotnie powyżej normach. Jeżeli zostaną one przekroczone, oznacza to że wtryskiwacze nie działają poprawnie i powinniśmy skorzystać z diagnostyki wtryskiwaczy. Uszkodzone wtryskiwacze nie są czymś, co możemy ignorować.
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.