Kodowanie wtryskiwaczy Bosch, Delphi, Siemens, Denso - na czym polega i ile kosztuje?

W poniższym wpisie dowiesz się na czym polega nadanie kodów IMA i do czego są one potrzebne. Odpowiadamy także ile kosztuje kodowanie wtryskiwaczy Bosch, Delphi, Siemens, Denso i czy można wymienić wtryskiwacze bez kodowania.

Kodowanie wtryskiwaczy wydrukJeżeli macie w swoim samochodzie wtryskiwacze, to zapewne chociaż raz usłyszeliście termin kodowanie wtryskiwaczy. Jednak, wiele osób zastanawia się nad tym co tak naprawdę kryje się za tą nazwą. W tym artykule opiszemy pokrótce wszystkie najważniejsze aspekty związane z kodowaniem / programowania wtryskiwaczy takich firm jak Bosch, Delphi, Siemens i Denso, tak aby temat ten nie budził już żadnych wątpliwości.

Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.

Masz problem z kodowaniem wtryskiwaczy?
Pomożemy Ci je rozwiązać!
Zadzwoń - 737-310-284!


Kodowanie wtryskiwaczy - na czym to polega?

Mówiąc prosto bowiem kodowanie wtryskiwaczy jest po prostu procesem polegającym na wprowadzeniu informacji do sterownika jednostki napędowej, a owe dane opisują charakterystykę pracy wtryskiwaczy.

Należy bowiem pamiętać o tym, że każdy wtrysk ma swój indywidualny kod (noszący nazwę IMA), który ma zadanie wyznaczyć podzespołom, odpowiednią dawkę paliwa. Jest to o tyle istotne, gdyż wtryskiwacze muszą pracować jednakowo, a kod wprowadzany jest za pomocą specjalistycznego urządzenia, które podpinane jest do sterownika silnika. Jeżeli elementy te nie zostaną poprawnie zakodowane, to istnieje realne ryzyko niepoprawnej pracy silnika.

Na czym polega programowanie wtryskiwaczy?

Kalibracja oraz programowanie wtryskiwaczy takich firm jak Delphi, Bosch, Denso czy Siemens, to nic innego jak proces polegający na ustawieniu ich dawek paliwa do wartości zbliżonych do wzorcowych, zaś programowanie to informacja dla komputera w samochodzie jakie dawki owe wtryski posiadają.

Umożliwia to równomierną pracę silnika. Kalibrację przeprowadza się w autoryzowanych serwisach, które dysponują odpowiednim sprzętem, pozwalającym na profesjonalną i kompleksową regenerację wtrysków.

Wiele osób jednak w tym momencie zadaje następujące pytania: dlaczego tak właściwie kalibracja wtryskiwaczy jest potrzebna, skoro są one przecież produkowane taśmowo, tak jak wszystkie inne podzespoły do samochodów? Jest to zaiste, bardzo ciekawe i interesujące pytanie i już śpieszymy z udzieleniem na nie odpowiedzi. Otóż pomimo tego, że wtryskiwacze zasadniczo wyglądają tak samo i są one składane według tych samych procedur, to fizycznie niemożliwe jest uzyskanie takich samych właściwości i dawek paliwa podawanych do komory spalania.

programowanie wtryskiwaczy maszyna

Dlatego też, każdy wtryskiwacz posiada bardzo dokładnie opisane parametry pracy, które są zaszyfrowane w kodzie IMA. Każdy wtryskiwacz czy to Bosch, Continental czy Delphi musi posiadać własny, unikalny kod, który zapisuje w nim producent. Zaś zakład zajmujący się regeneracją wtryskiwaczy, nadpisuje te wartości w oparciu o dawki paliwa uzyskane podczas naprawy wtrysków.

Ciekawe jest to, że nowsze silniki są wyposażone w tak zwany system automatycznej kalibracji wtrysków. Taka kalibracja zwykle uruchamia się sama, kiedy samochód jest na biegu jałowym, a komputer pokładowy stwierdza, że należy ją przeprowadzić. Należy jednak pamiętać o tym, że taka automatyczna kalibracja, nie zawsze zastąpi profesjonalne kodowanie wtryskiwaczy w przeznaczonym do tego warsztacie.

Co zawierają kody IMA?

Podczas tego artykułu już kilkakrotnie przewinęła się nazwa kody IMA. Czym one jednak tak właściwie są i co zawierają. Zasadniczo skrót IMA pochodzi z niemieckiego i jego pełna nazwa to Injector Menger Abgleich co możemy tłumaczyć po prostu jako „regenerację wtrysków”, a IMA odpowiada za wyznaczanie indywidualnych dawek paliwa w każdym z wtrysków.

Sam kod IMA zlokalizowany jest na cewce wtryskiwacza, a jego dokładne umiejscowienie oraz liczba znajdujących się w nim znaków jest uzależniona między innymi od producenta i modelu wtryskiwacza oraz generacji systemu elektronicznego, który jest odpowiedzialny za sterowanie silnikiem Diesla. Inaczej to wygląda dla wtryskiwaczy Bosch i Siemens niż Denso i Delphi.

programowanie wtryskiwaczy kody ima

Kod IMA mówiąc najprościej jest zaszyfrowanym ciągiem znaków, który precyzuje parametry pracy danego wtryskiwacza. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli mechanik niepoprawnie wpisze dany kod IMA, to wtedy sterownik najzwyczajniej w świecie go nie zaakceptuje.

Prawidłowe kodowanie wtryskiwaczy Common Rail Bosch, Siemens, Denso czy Delphi ma bardzo duży wpływ między innymi na równomierną pracę silnika, spalanie, zużycie paliwa i komfort jazdy. Sam kod IMA oblicza się za pomocą prostego algorytmu matematycznego i zapisywany jest on w formie ciągu znaków. Wszystkie kody są indywidualne i charakteryzują one pracę wtryskiwacza między innymi pod względem rozmiaru dawki paliwa, czasu reakcji na impulsy elektryczne czy wydajności, które są uzyskiwane przy różnym ciśnieniu paliwa.

Podczas regeneracji wtryskiwacza kod IMA jest nadawanych za pomocą urządzeń do końcowych testów naprawianego wtryskiwacza.

Kod wtryskiwacza można odczytać tylko poprzez wpisanie go do sterownika, przy pomocy odpowiedniego programu zainstalowanego na komputerze diagnostycznym. Dla sterownika bowiem jest to pełna specyfikacja pracy danego wtrysku.

Jakie są objawy niezakodowanych wtryskiwaczy?

Ilu ludzi, tyle opinii co do tego nie mamy wątpliwości. Dlatego też mogą Państwo czasem spotkać się ze stwierdzeniem, że kodowanie wtryskiwaczy nie jest potrzebne. Można je po prostu zamontować i samochód będzie działał sprawnie „Kolega na warsztacie regeneruje wtryski. Wprawdzie nie ma sprzętu do kodowania wtrysków, ale mój samochód jeździ bez zarzutu”.

Czy tak jest w rzeczywistości? To zależy… Część pojazdów radzi sobie z taką wymianą, ale warto zaznaczyć, że nie w każdym przypadku tak jest.

Zasadniczo, jeżeli w systemie Common Rail używane są wtryskiwacze, które nie zostały zakodowane, to mogą nas spotkać następujące problemy z naszym samochodem:

  • szarpanie podczas przyśpieszenia, co spowodowane jest w głównej mierze niewłaściwym czasem wtrysku bądź niewłaściwym dawkowaniem paliwa przez wtryskiwacze
  • nierówna praca silnika, która jest wręcz pewna w tej sytuacji. Silnik będzie pracował nierówno, szarpał, tracił moc i będzie miał poważne problemy z utrzymaniem stałych obrotów podczas jazdy. Oczywiście, komfort jazdy w takim przypadku będzie fatalny
  • wzrost zużycia paliwa. Tak więc jeżeli zauważą Państwo, że wasz samochód spala więcej benzyny niż zwykle bez żadnego konkretnego powodu, to najprawdopodobniej, wtryskiwacze mogą być właśnie jednym ze źródeł omawianego problemu
  • wyraźne problemy z uruchomieniem silnika, wynikające z tego, że jednostka napędowa wymaga dłuższego kręcenia rozrusznikiem bądź dodatkowego czasu na rozruch

Niestety objawy te mogą oznaczać zarówno złe zakodowanie wtrysków jak i również szereg różnych innych problemów i usterek, na które również należy zwrócić bezwzględnie uwagę. W takiej sytuacji, kiedy tylko zauważymy jakikolwiek objawy związane z wtryskiwaczami, to wtedy niezwłocznie powinniśmy udać się do specjalisty.

Wtryskiwacze mają bowiem bardzo duży wpływ na poprawną pracę całej jednostki napędowej, więc nie powinniśmy bagatelizować żadnej usterki. Jeżeli bowiem zignorujemy jakiekolwiek problemy z wtryskiwaczami, to prędzej czy później może dojść do sytuacji, w której samochód zwyczajnie zgaśnie i przestanie odpalać.

wymiana wtryskiwaczy bez kodowania

Dlaczego należy kodować wtryskiwacze?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Zakodowane wtryskiwacze, pomogą nam zwyczajnie w uniknięciu wielu, potencjalnych problemów, z którymi możemy mieć do czynienia, jeżeli zignorujemy ten temat. Programowanie wtrysków pozwoli nam po pierwsze sprecyzować i wyrównać dawkę paliwa, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że samochód spełnia wszystkie wymagania prawne, które dotyczą emisji spalin.

Po drugie dzięki poprawnemu kodowaniu, czyli sprecyzowaniu dawki oleju napędowego, możliwe jest również zoptymalizowanie procesu spalania, co sprawia, że ilość emitowanych toksycznych spalin przez samochód, zostaje ograniczona o minimum.

Niepoprawna dawka paliwa powoduje nie tylko przekroczenie norm emisji spalania, jakie wdrożyła między innymi Unia Europejska, ale może również sprawić, że samochód działa nie tak jak powinien, a ilość spalanego paliwa znacznie się zwiększa.

Czy można wymienić wtryskiwacze bez kodowania?

Jak mówi stara maksyma, wszystko da się zrobić, więc teoretycznie da się wymienić wtryskiwacze bez kodowania i część pojazdów jeździ po wymianie wtryskiwaczy bez nadanych kodów IMA.

Zaznaczamy jednak, że wymiana wtryskiwaczy bez kodowania może skutkować różnymi problemami z całym układem paliwowym będącym w silniku. Należy bowiem pamiętać, że współczesne silniki posiadają bardzo zaawansowane systemy wtryskowe, które są bardzo czułe nawet na najmniejsze zmiany, które mogą zachodzić w ich konfiguracji.

Co to oznacza w praktyce? To, że wtryskiwacze, które nie są zakodowane mogą między innymi prowadzić do nierównomiernego spalania, większej emisji spalin, problemów z rozruchem, a także do zwiększenia zużycia paliwa. Każdy profesjonalny warsztat, który zajmuje się regeneracją wtryskiwaczy powinien nie tylko zająć się naprawą tych podzespołów, ale również zaprezentować wyniki testów ze stołu probierczego. Tam zawarte będą wszystkie informacje wskazujące na to, że naprawa została wykonana w sposób poprawny i zgodny ze sztuką.

programowanie wtryskiwaczy Bosch

Kodowanie wtryskiwaczy – najczęściej zadawane pytania

Ostatnim elementem, który chcemy przedstawić w tym artykule są najczęściej zadawane pytania w związku z tematem kodowania wtryskiwaczy. Te pytania są następujące:

Jak wpisuje się kod wtryskiwacza?

Aby zakodować wtryskiwacze, należy najpierw podpiąć się do sterownika silnika przy wykorzystaniu odpowiedniego urządzenia diagnostycznego. Następnie na monitorze komputera mechanik wybiera moduł odpowiadający za kodowanie wtrysków i wybiera parametry zgodne z tymi, które dostarczył producent danego podzespołu i które znajdują się na wtrysku. W przypadku naprawy wtryskiwacza, kod ten znajduje się na protokole ze stołu probierczego.

Co się stanie, jeżeli wtrysk nie będzie zakodowany?

Wbrew temu co twierdzą niektórzy, zakodowanie wtrysku to proces, na którym musimy bez wątpienia się skupić. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Niezakodowane wtryski mogą generować szereg problemów z jednostką napędową. Brak kodowania wtrysków może być powodem takich objawów jak: zwiększone zużycie paliwa, zwiększona emisja cząstek stałych do atmosfery, zaburzenia w pracy silnika.

Czym tak właściwie jest kodowanie wtryskiwaczy?

Najprościej rzecz ujmując jest to wprowadzenie informacji do sterownika jednostki napędowej, na temat charakterystyki pracy danego wtryskiwacza. Każdy wtrysk posiada indywidualny skrót IMA, który wyznacza podzespołom konkretną dawkę paliwa. Kod IMA jest nadawany przez producenta wtryskiwaczy lub zakład zajmujący się naprawą tych podzespołów.

Ile trwa kodowanie wtrysków?

Na zakodowanie jednego wtryskiwacza wystarczy od 15 do 30 minut. Czas ten jest zależny od modelu i producenta wtryskiwaczy. Najszybciej kody nadawane są w przypadku wtryskiwaczy Bosch oraz Siemens / Continental, dłużej to trwa w przypadku Denso oraz Delphi.

Czy po wymianie wtryskiwaczy zawsze trzeba je kodować?

Tak, zaleca się wprowadzenie kodu IMA zawsze po wymianie wtryskiwacza.

Ile kosztuje kodowanie wtryskiwaczy?

Kodowanie wtryskiwaczy na szczęście nie jest bardzo drogim zabiegiem. Za kodowanie jednego wtryskiwacza zapłacimy około 50-100 zł i jest to zależne od modelu. Jak pisaliśmy powyżej czas na nadanie kodu nie jest taki sam dla każdego producenta.

To wszystkie informacje, które chcieliśmy zawrzeć w tym tekście. Mam nadzieję, że pomogą one Państwu zrozumieć jak ważne jest kodowanie wtryskiwaczy.

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.