Czy wtryskiwacze z foto powyżej coś Ci przypominają? Uważam, że powinny skoro czytasz ten wpis... Tak to przykładowe modele wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Tak to dokładnie te, w których częstą usterką jest awaria elektryczna. Zapraszam do lektury.
Cewka wtryskiwacza jak każdy inny element może ulec awarii. Jej niepoprawna praca wpływa na cały wtryskiwacz i objawy świadczące o jej uszkodzeniu są zbliżone do symptopmów zużycia innych elementów. Najlepszym sposobem sprawdzenia cewki wtryskiwacza jest podłączenie jej do specjalistycznego sprzętu, aby określić parametry elektryczne cewki.
Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.
Szukasz wtryskiwaczy 2.0 HDI gotowych do montażu❓
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗
Zadzwoń - 737-310-284 , aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️
A może szukasz najlepszego stosunku jakości do ceny?
Skorzystaj z regeneracji swoich wtryskiwaczy❗ Dlaczego❓ Sprawdź tutaj.
Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.
Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.
Jakie są objawy uszkodzonej cewki wtryskiwacza?
Cewka wtryskiwacza jest odpowidzialna za podnoszenie i opuszczanie iglicy wtryskiwacza. Kiedy jej praca jest niepoprawna, działanie całego wtryskiwacza jest zaburzone. Najczęstszymi objawami świadczącymi o awarii cewki wtryskiwacza są:
- utrudniony rozruch silnika, a nawet brak możliwości jego odpalenia
- nierówna praca silnika
- falujące obroty
- zła praca całego wtryskiwacza - opisano powyżej dlaczego
Cewka wtryskiwacza może zostać uszkodzona na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zużycie mechaniczne. To nic innego jak jej wykruszenie, złamanie elementów i wtyku. Ma na to wpływ przebieg i wiek samochodu. Drugim typem awarii jest utrata jej parametrów elektrycznych.
Jak sprawdzić stan cewki wtryskiwacza?
Stan cewki czyli jej parametry elektryczne możemy sprawdzić przy pomocy omomierza lub specjalistycznego sprzętu. Z zastrzeżeniem, że za pomocą omomierza zbadamy tylko jeden z parametrów elektrycznych wtryskiwacza. Tutaj konieczne są specjalne urządzenia. Uszkodzenia mechaniczne są także widoczne gołym okiem.
Parametrami elektrycznymi, które powinny zostać sprawdzone podczas diagnostyki wtryskiwaczy piezoelektrycznych są:
- oporność
- oporność w czasie
- pojemność
- izolacja
Czas na konkrety 😀
Słowem wstępu - wszystkie testy powinny być wykonane "na ciepło". Testowany wtryskiwacz powinien być rozgrzany. Dość często parametry wtrysku bez rozgrzania wyglądają na prawidłowe. Jednak sprawny elektrycznie wtryskiwacz powinien je zachować również po podgrzaniu. W końcu w silniku nie pracuje on w temperaturze pokojowej, czyż nie❓
Rezystancja
Pierwszym z parametrów elektrycznych wtryskiwacza jest rezystancja. Najlepiej test wykonać przy napięciu co najmniej 100V. Co także ważne - należy poddać go testom przynajmniej przez kilkanaście sekund. Test chwilowy nie jest wystarczający. Dlaczego❓ Sprzójrzmy na poniższe foto:
W tym przypadku wtryskiwacz nie spełnia zadanych parametrów od samego początku testu. Ale dość często zdarzają nam się ezgemplarze, gdzie przez 5-10 sekund rezystancja utrzymuje się na odpowiednim poziomie. Tutaj akurat mamy Boscha piezoelektrycznego - poprawna wartość to powyżej 180kΩ ( zielona belka zaczyna się niby od 150kΩ, ale my takich nie puszczamy ).
Ale spójrzmy co może sie stać po tych początkowych 10 sekundach... zjazd w dół. Rezystancja spadająca. Już wiemy, że wtryskiwacz jest uszkodzony elektrycznie. Może on pracować w aucie jeszcze w miare normalnie. Ale trzeba mieć świadomość, że warto się nim już zainteresować, bo jest tylko kwestią czasu, aż da o sobie znać.
A teraz czas na zaliczony test rezystancji:
Jak widać na powyższym foto rezystancja ładnie utrzymuje się na poziomie powyżej 180kΩ.
Wnioski:
- testy wykonujemy po podgrzaniu wtryskiwacza
- test powinien być wykonany w trybie ciągłym ( przynajmniej kilkanaście sekund )
- zadane napięcie powinno być nie niższe niż 100V
Izolacja
Kolejnym testem elektrycznym wtryskiwaczy piezoelektrycznych jest sprawdzenie izolacji. Tutaj szczególnie można zauważyć różnice między wtryskiwaczem przed i po podgrzaniu. Spójrzmy na foto poniżej:
Powyżej mamy pozytywny wynik testu izolacji przy zadanym napięciu 300V. Niby wartością minimalną jest 10MΩ, ale bezpiecznie jest puszczać z wartością powyżej 10GΩ.
Wnioski:
- testy izolacji wykonujemy przy napięciu nie niższym niż 300V
- bezpieczną wartością jest 10GΩ
Pojemność elektryczna
Ostatnim podstawowym testem jest sprawdzenie pojemności elektrycznej. Poniżej foto pozytywnego wyniku takiego testu.
Na dziś to by było na tyle🙂. Do zobaczenia w kolejnym naszym wpisie🙂. A w razie problemów z wtryskiwaczami diesla - Śpieszymy z pomocą 🛟
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.