Budowa i zasada działania wtryskiwaczy

Dowiedź się jak zbudowany jest wtryskiwacz i jaka jest zasada jego działania?

budowa i zasada działania wtryskiwaczy Wtryskiwacze wraz z całym układem wtryskowym to jeden z najważniejszych podzespołów w każdym nowoczesnym pojeździe. Układ ten w ciągu ostatnich kilkunastu lat mocno ewoluował i obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest układ Common Rail ( CR ).

Szukasz wtryskiwaczy 2.0 HDI gotowych do montażu❓

Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗

Zadzwoń - 737-310-284 , aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️

A może szukasz najlepszego stosunku jakości do ceny?
Skorzystaj z regeneracji swoich wtryskiwaczy❗ Dlaczego❓ Sprawdź tutaj.


Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.

Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.


Jak działa i jak jest zbudowany układ wtryskowy?

Układ CR składa się z pompy niskiego ciśnienia, które podaje paliwo do pompy wysokiego ciśnienia. Ta zaś jest odpowiedzialna za przekazanie paliwa do listwy zasilającej wtryskiwacze. Tutaj ciśnienie jest już bardzo wysokie dochodzące do 2000 barów. Następnie poprzez wspólną listwę olej napędowy trafia do wtryskiwaczy. Ich zadaniem jest rozpylanie paliwa w komorze silnika. Dzieje się to dzięki otwieraniu i zamykaniu iglicy w końcowce wtryskiwacza. Jest to zabieg wykonywany za bardzo dużą częstotliwością i wymaga od wtryskiwacza podawania bardzo dokładnie określonych dawek paliwa. Aby spełnić te dwa warunki wtryski muszą być w bardzo dobrym stanie. W innym wypadku samochód zaczyna mieć problemy. Na naszych drogach najwięcej pojazdów porusza się z wtryskiwaczemi Common Rail elektromagnetycznymi oraz piezoelektrycznymi. Te drugie są następcą elektromagnetycznych ze względu znacznie wyższą szybkość pracy.

Jak działa i jak jest zbudowany wtryskiwacz elektromagnetyczny?

Działanie wtryskiwacza w odróżnieniu od jego budowy jest dość prostym procesem.

Paliwo jest dostarczane do wtryskiwacza pod bardzo wysokim ciśnieniem i dostaje się do zbiorniczka, znajdującego się w końcówce rozpylacza, która jest już umiejscowiona w komorze spalania silnika. W końcowce znajdują się w małe otwóry, które są szczelnie zamknięte jest szczelnie stożkową końcówkę iglicy. Docisk iglicy zamykjącej końcówkę wtrysku spowodowany jest przez silną sprężynę.

W momencie, gdy sterownik wywoła impuls elektryczy mający na celu wykonanie wtryśnięcia paliwa, elektromagnes umieszczony w górnej części wtryskiwacza powoduje podniesienie talerzyka odpowiedzialnego za utrzymanie wyższego ciśnienia w tej częsci wtrysku. Uniesienie talerzyka powoduje spadek ciśnienia w tej komorze powoduje. Mamy sytuację że w dolnej części ciśnienie staje się wyższe niż w górnej.

Rożnica ciśnień skutkuje pokonaniem oporu sprężyny i uniesieniem iglicy zamykającej otwory w końcówce i następuje wtrysk paliwa do komory silnika. Kiedy zostanie już zaaplikowane rożnica ciśnień spada, a iglica pod naporem sprężyny ponownie wraca do pozycji zamykającej końcówkę.

Mając na celu coraz lepsza kulturę pracy pojazdów z silnikiem diesla, producenci wymagali coraz szybszej pracy i coraz większego ciśnienia paliwa w układzie common rail. Wtryskiwacze elektromagnetyczne w pewnym momencie nie były wystarczająco szybkie, aby sprostać tym wymaganiom. Zostały zastąpione wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Niemniej jednak po naszych drogach wciąż wiele pojazdów ma pod maską wtryski Common Rail II i III generacji.

Poniżej schemat i rozłożony wtryskiwacz jeszcze przed myciem.

schemat budowy wtryskiwacza elektromagnetycznego

budowa wtryskiwacza elektromagnetycznego całość

budowa wtryskiwacza elektromagnetycznego zaworek, talerzyk

budowa wtryskiwacza elektromagnetycznego zaworek, talerzyk

budowa wtryskiwacza elektromagnetycznego końcówka

Na dziś to by było na tyle🙂. Do zobaczenia w kolejnym naszym wpisie🙂. A w razie problemów z wtryskiwaczami diesla - Śpieszymy z pomocą 🛟

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić Ci korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
OK