Wtryskiwacze wraz z całym układem wtryskowym to jeden z najważniejszych podzespołów w każdym nowoczesnym pojeździe. Układ ten w ciągu ostatnich kilkunastu lat mocno ewoluował i obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest układ Common Rail ( CR ).
Jak działa i jak jest zbudowany układ wtryskowy?
Układ CR składa się z pompy niskiego ciśnienia, które podaje paliwo do pompy wysokiego ciśnienia. Ta zaś jest odpowiedzialna za przekazanie paliwa do listwy zasilającej wtryskiwacze. Tutaj ciśnienie jest już bardzo wysokie dochodzące do 2000 barów. Następnie poprzez wspólną listwę olej napędowy trafia do wtryskiwaczy. Ich zadaniem jest rozpylanie paliwa w komorze silnika. Dzieje się to dzięki otwieraniu i zamykaniu iglicy w końcowce wtryskiwacza. Jest to zabieg wykonywany za bardzo dużą częstotliwością i wymaga od wtryskiwacza podawania bardzo dokładnie określonych dawek paliwa. Aby spełnić te dwa warunki wtryski muszą być w bardzo dobrym stanie. W innym wypadku samochód zaczyna mieć problemy. Na naszych drogach najwięcej pojazdów porusza się z wtryskiwaczemi Common Rail elektromagnetycznymi oraz piezoelektrycznymi. Te drugie są następcą elektromagnetycznych ze względu znacznie wyższą szybkość pracy.
Jak działa i jak jest zbudowany wtryskiwacz elektromagnetyczny?
Działanie wtryskiwacza w odróżnieniu od jego budowy jest dość prostym procesem.
Paliwo jest dostarczane do wtryskiwacza pod bardzo wysokim ciśnieniem i dostaje się do zbiorniczka, znajdującego się w końcówce rozpylacza, która jest już umiejscowiona w komorze spalania silnika. W końcowce znajdują się w małe otwóry, które są szczelnie zamknięte jest szczelnie stożkową końcówkę iglicy. Docisk iglicy zamykjącej końcówkę wtrysku spowodowany jest przez silną sprężynę.
W momencie, gdy sterownik wywoła impuls elektryczy mający na celu wykonanie wtryśnięcia paliwa, elektromagnes umieszczony w górnej części wtryskiwacza powoduje podniesienie talerzyka odpowiedzialnego za utrzymanie wyższego ciśnienia w tej częsci wtrysku. Uniesienie talerzyka powoduje spadek ciśnienia w tej komorze powoduje. Mamy sytuację że w dolnej części ciśnienie staje się wyższe niż w górnej.
Rożnica ciśnień skutkuje pokonaniem oporu sprężyny i uniesieniem iglicy zamykającej otwory w końcówce i następuje wtrysk paliwa do komory silnika. Kiedy zostanie już zaaplikowane rożnica ciśnień spada, a iglica pod naporem sprężyny ponownie wraca do pozycji zamykającej końcówkę.
Mając na celu coraz lepsza kulturę pracy pojazdów z silnikiem diesla, producenci wymagali coraz szybszej pracy i coraz większego ciśnienia paliwa w układzie common rail. Wtryskiwacze elektromagnetyczne w pewnym momencie nie były wystarczająco szybkie, aby sprostać tym wymaganiom. Zostały zastąpione wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Niemniej jednak po naszych drogach wciąż wiele pojazdów ma pod maską wtryski Common Rail II i III generacji.
Poniżej schemat i rozłożony wtryskiwacz jeszcze przed myciem.
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.