Regeneracja wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch - jak przebiega i ile kosztuje?

W tym wpisie omówimy najważniejsze kwestie związane z regeneracją wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch. Dowiesz się na czym ona polega, co podlega wymianie oraz jakie można napotkać problemy podczas naprawy.

regeneracja wtryskiwaczy bosch

Wtryskiwacze piezoelektryczne firmy Bosch stosowane były najczęściej w silnikach Audi, Mercedes, VW oraz BMW. Można je także spotkać w silnikach 2.0 dCi ( Bosch 0445115007 ). W tym rodzaju wtryskiwaczy najczęstszą awarią jest usterka układu elektrycznego ( stosu piezo ) oraz uszkodzenie zaworka przelewowego.

Szukasz skutecznej naprawy wtryskiwaczy Bosch❓

Oferujemy skuteczną regenerację w rozsądnej cenie❗

Zadzwoń - 737-310-284 lub 781-794-589, aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️

Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.

Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.



Jak już wspomnieliśmy powyżej największą bolączką wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch są awarie stosu piezo ( odpowiada to za 70% wtrysków, które trafiają do regeneracji ). Kolejną usterką jest uszkodzenie zaworka przelewowego.

Wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch - jaki jest sposób ich regeneracji?

Naprawę wtryskiwaczy piezoelektrycznych marki Bosch mozna podzielić na kilka etapów. Jest to zależne od rodzaju awarii, jakie są wykrywane podczas diagnostyki.

Awaria stosu piezo - spalona "cewka"

Pierwszym etapem diagnostyki wtryskiwaczy piezoelektrycznych jest test elektryczny. Badamy tutaj parametry elektryczne wtryskiwacza ( jego rezystancję, izolację oraz pojemność ). Poniżej przykładowe wyniki testów elektryczny wykonane urządzeniem Mega Tester V4.

Poniżej przedstawiamy pozytywne wyniki testów.

test elektryczny wtryskiwacza bosch piezo

Powyższe zdjęcie pokazuje wynik testu przeprowadzonego na "ciepło" przy napięciu 120V. Jak widać jest to test ciągły, zaś rezystancja utrzymuje poziom w zadanym zakresie przez określoną ilość czasu. Rezystancja wtryskiwacza jest w normie. Z naszego doświadczenia wynika, że przeprowadzanie testów tzw. "chwilowych" nie oddaje prawdziwego stanu "cewki" wtryskiwacza. Często bywa tak, że rezystancja spada po np. 10 sekundach testu. Ważne jest także, aby testy elektryczne były przeprowadzane po podgrzaniu wtryskiwacza ( przymajmniej my tak robimy ).

test elektryczny wtryskiwacza bosch piezo

Powyższe zdjęcie obrazuje wynik testu chwilowej rezystancji oraz pojemności elektrycznej. Jak widać wyniki mieszczą się w zadanym zakresie.

test elektryczny wtryskiwacza bosch piezo

Ostatnim podstawowym testem jaki wykonujemy jest pomiar izolacji. Na powyższym zdjęciu mamy pozytywny wynik takiego testu. Tutaj zastrzeżenie: taki test należy koniecznie wykonać po podgrzaniu wtryskiwacza. Izolacja niesprawnego wtryskiwacza drastycznie spada po podgrzaniu!

I mamy komplet podstawowych elektrycznych testów wtryskiwacza piezoelektrycznego marki Bosch. Wszystkie wykonane po podgrzaniu. Po co w ogóle podgrzewamy wtryskiwacze? Odpowiedź jest bardzo prosta - symulujemy warunki pracy wtryskiwacza w silniku. Jak można się domyślać nie pracuje on w temperaturze otoczenia ( pokojowej ), lecz znacznie wyższej. Toteż sprawdzanie ich bez podrzewania nie daje pełnego obrazu kondycji, w jakiej jest dany egzemplarz.

test elektryczny wtryskiwacza bosch piezo

Po takim komplecie testów elektrycznych ( w powyższym przypadku pozytywnych ), wtryskiwacz może trafić na stół probierczy ( na testy mechaniczne ).

A teraz spójrzmy, jak wygląda negatywny wynik testu elektrycznego wtryskiwacza piezoelektrycznego.

negatywny test elektryczny wtryskiwacza bosch piezo

Jak widać powyżej, rezystancja wtryskiwacza ma niepoprawną wartość od samego początku testu. Co więcej spada w czasie. Taki ezgemplarz jest uszkodzony elektrycznie.

Skoro diagnostykę elektryczną mamy już za sobą, warto omówić co w przypadku awarii elektrycznej wtryskiwacza?

Istnieją dwie możliwości:

  • zakup innego ezgemplarza wtryskiwacza
  • wymiana stosu piezo. Tak jest to możliwe pomimo, że "cewka" jest zespolona z korpusem.

Awaria mechaniczna wtryskiwacza

Jeżeli wtryskiwacz jest sprawny elektrycznie, kolejnym etapem diagnostyki jest test na stole probierczym. Jakie usterki mogą został wykryte podczas takiego testu? Uszkodzenie zaworka przelewowego lub / oraz uszkodzenie rozpylacza.

Po tak wykonanych testach można przejść do naprawy wtryskiwacza.

W przypadku awarii elektrycznej regeneracja wymaga wymiany stosu piezo i ewentualnie zaworka przelewowego oraz rozpylacza ( w zależności od wyników testów mechanicznych ). Jeżeli wtryskiwacz zalicza testy elektryczne ograniczamy się do wymiany zaworka przelewowego oraz rozpylacza ( także w zależności od wyników testów mechanicznych ).

Ważna uwaga - zdarzają się także egzemplarze wtryskiwaczy, gdzie uszkodzeniu ulega zawór siłownika. Efektem takiej awarii jest zanik dawki paliwa przy wysokim obciążeniu.

Po wymianie uszkodzonych elementów oraz kalibracji, czas na testy końcowe na stole probierczym. Jeśli wyniki są pozytywne, ostatnim krokiem jest nadanie wtryskiwaczowi nowego kodu IMA.

Poniżej zdjęcia najważniejszych części zamiennych wtryskiwaczy piezoelektrycznych.

Na początek Zaworek przelewowy wtryskiwacza piezoelektrycznego Bosch

zaworek wtryskiwacz Bosch piezoelektryczny

Rozpylacz wtryskiwacza piezoelektrycznego Bosch

rozpylacz wtryskiwacz Bosch piezoelektryczny

Siłownik wtryskiwacza piezoelektrycznego Bosch

siłownik wtryskiwacz Bosch piezoelektryczny

Jakie są najczęstsze problemy przy naprawie wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch?

Chyba największą niedogodnością podczas regeneracji wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch jest awaria układu elektrycznego. To wymaga wymiany stosu piezo, co oczywiście wydłuża czas naprawy oraz jej koszty. Warto także mnieć na uwadze, że nowe stosy piezo nie są produkowane, na tym polega trudność.

Innym kłopotliwym problemem podczas regeneracji jest awaria siłownika piezoelektrycznego. Tutaj też problemem jest brak nowych części. Co prawda są w sprzedaży na zagranicznych portalach. Jednak problem z nimi jest taki jak z Yeti - wszyscy słyszeli, że działają prawidłowo, ale nikt tego nie uświadczył.

W jakich pojazdach możemy spotkać wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch?

Jak pisaliśmy na wstępie wtryski piezoelektryczne Bosch były najczęsciej montowane do pojazdów VW, Mercedes, Audi oraz BMW. Poniżej przybliżymy marki i modele pojazdów, gdzie zastosowanie miały wtryski piezo.

Wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch to aż 4 serie. Można je rozróżnić po początkowych oznaczeniach i tak:

Bosch piezoelektryczny 0445115xxx - potocznie seria 115

Wsród wtryskiwaczy z tej serii napopularniejszymi modelami są:

Bosch piezoelektryczny 0445116xxx - potocznie seria 116

Tutaj napopularniejszymi modelami są:

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić Ci korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
OK