Nie ma się co oszukiwać, |uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia to dla wielu kierowców prawdziwy problem i trudno się zresztą dziwić. Naprawa tego podzespołu nie należy do najłatwiejszych.
Nie mniej jednak nie można ignorować naprawy tego elementu. W tym artykule odpowiadamy na wszystkie pytania związane z awarią pompy wysokiego ciśnienia paliwa. Muszą bowiem Państwo pamiętać o tym, że jakiekolwiek uszkodzenie tego podzespołu, ma fatalny wpływ na pracę całej jednostki napędowej.
Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.
Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu?
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane!
Zadzwoń - 737-310-284, aby sprawdzić dostępność i cenę!
Co to jest pompa wysokiego ciśnienia paliwa i do czego służy?
Najpierw musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czym tak właściwie jest pompa wysokiego ciśnienia i do czego ona służy? Zasadniczo pompa wysokiego ciśnienia paliwa jest jednym z kluczowych elementów systemu wtryskowego, który znajduje się w silnikach spalinowych. Jej zadanie jak sama nazwa wskazuje polega na wytwarzaniu bardzo wysokiego ciśnienia (które często dochodzi nawet do kilku tysięcy barów), które to z kolei pozwala na wtrysk precyzyjnej dawki paliwa wprost do cylindrów silnika.
Pompy wtryskowe stosuje się zwykle w silnikach wyposażonych w układ common rail. Najistotniejszym elementem samej pompy wtryskowej, są tłoki, które generują ciśnienie za pomocą nacisku na ciecz hydrauliczną. Niestety ze względu na specyfikę swojej pracy, pompy wysokiego ciśnienia prędzej czy później ulegają zużyciu, dlatego też taką pompę paliwa należy zregenerować bądź wymienić kiedy zajdzie taka potrzeba.
Jakie są objawy uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia?
Aby wiedzieć, kiedy musimy zająć się naprawą pompy wysokiego ciśnienia, musimy najpierw zadać sobie pytanie, jakie są objawy jej uszkodzenia? Dzięki temu będziemy w stanie szybko zrozumieć z czym mamy problem i podjąć odpowiednie kroki zaradcze, które pomogą nam w uporaniu się z usterką w momencie, kiedy naprawa nie będzie jeszcze tak czasochłonna i kosztowna. Na szczęście uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia paliwa daje pewne, charakterystyczne objawy, a do najważniejszych z nich należy zaliczyć między innymi:
- problemy z uruchomieniem silnika – jest to wręcz charakterystyczny objaw uszkodzonej pompy wtryskowej. Mamy problem z uruchomieniem samochodu gdyż zbyt mała ilość oleju napędowego znajduje się w komorze silnika, przez co układ nie jest w stanie rozpocząć pracy
- szarpanie samochodu – z powodu zbyt niskiego ciśnienia paliwa i jego złej mieszanki
- utrata mocy silnika podczas jazdy – pompa paliwa nie działa sprawnie, więc nie wytwarzane jest odpowiednie ciśnienie, które pozwoliłoby na uzyskanie odpowiedniej mocy silnika. Widoczne jest również znaczne obniżenie dynamiki samochodu
- stukanie spod maski – nie jest to wprawdzie typowy objaw, ale czasem może się zdarzyć, że spod maski naszego pojazdu będą dochodzić pewne charakterystyczne, niemożliwe do pomylenia z czymkolwiek innym, stuki
Jeżeli w naszym samochodzie zobaczymy, któryś z wyżej wymienionych objawów, albo co gorsza kilka z nich to wtedy, najprawdopodobniej mamy do czynienia z uszkodzoną pompą wysokiego ciśnienia w samochodzie.
W takiej sytuacji, najlepszym wyjściem będzie niezwłoczne udanie się do mechanika, który powinien zająć się wymianą bądź regeneracją uszkodzonego elementu. Z taką naprawą nie należy również zbyt długo czekać. Uszkodzona pompa wtryskowa w samochodzie to proszenie się o kłopoty.
Jakie są przyczyny uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia?
Zasadniczo pompy wysokiego ciśnienia jak i wszystkie podzespoły w samochodzie mają swoją określoną wytrzymałość. Większość producentów takich jak Bosch czy Delphi podaje w specyfikacji, że ich pompy wysokiego ciśnienia powinny wytrzymać około 150 000 tysięcy kilometrów przebiegu.
Jednakże, należy pamiętać o tym, iż ich wytrzymałość można znacznie zmniejszyć, jeżeli nasz samochód będzie w nieodpowiedni sposób eksploatowany. Do najczęstszych przyczyn awarii pompy wysokiego ciśnienia w samochodzie zalicza się między innymi:
- zła jakość stosowanego oleju napędowego – jest to zdecydowanie najczęściej występująca przyczyna. Na stacjach benzynowych znaleźć można olej napędowy, naprawdę różnej jakości. Zwiększona zawartość wody, zanieczyszczenia chemiczne, zanieczyszczenia stałe w oleju napędowym. Wszystko to bardzo szybko może doprowadzić do wytarcia, porysowania czy pęknięcia elementów pompy wtryskowej, które są smarowane, właśnie paliwem
- zużycie tłoków i pierścieni – proces ten zachodzi regularnie i samoistnie w miarę przebytych kilometrów, jednak kierowcy często przyśpieszają go na własne życzenie. Zła eksploatacja pojazdu sprawia, że tłoki i pierścienie zużywają się znacznie szybciej. Wystarczy, że samochód nie będzie użytkowany regularnie bądź będziemy poruszać się nim tylko po relatywnie krótkich trasach i już możemy doprowadzić do poważnego uszkodzenia naszej pompy wysokiego ciśnienia
- brak wymiany oleju i filtrów – olej oraz filtry są równie ważne w pracy całej jednostki napędowej w tym i również pompy wysokiego ciśnienia. Nieregularna wymiana potrzebnych elementów, to również proszenie się o bardzo duże problemy z naszym samochodem. Jazda na starym oleju jest zwyczajnie mocno szkodliwa dla naszego samochodu i zdecydowanie należy unikać tego typu zachowań
Podsumowując podstawą jest dbanie o dobrej jakości paliwo, które powinno, zawsze trafiać do naszego samochodu. Musimy również regularnie wymieniać olej oraz filtry paliwa. Wtedy będziemy mieli pewność, że nasza pompa wysokiego ciśnienia będzie działać długo i zgodnie ze specyfikacją określoną przez producenta.
Naprawa i regeneracja pompy wysokiego ciśnienia
Uszkodzenie pompy wtryskowej paliwa w samochodzie nie musi od razu być równoznaczne z koniecznością jej wymiany na nową. Możemy również zdecydować się zarówno na jej naprawę jak i regenerację co jest na pewno o wiele tańszym rozwiązaniem niż potencjalna wymiana. Zasadniczo regeneracja pompy wysokiego ciśnienia paliwa zawsze polega na demontażu pompy i rozłożeniu jej na czynniki pierwsze.
Mechanik sprawdza elementy pompy i jeżeli nadaje się ona do regeneracji, to dokonuje on tak zwanego czyszczenia za pomocą myjki ultradźwiękowej. Dopiero kiedy pompa wtryskowa zostanie dokładnie oczyszczona ze wszystkich obecnych w niej zanieczyszczeń, można ją zacząć znów składać. W procesie regeneracji, wymienia się również wszystkie elementy uszczelniające oraz króćce.
Następnie pompę sprawdza się na tak zwanym stole probierczym. Tam za pomocą szeregu testów sprawdza się czy pompa paliwa odzyskała swoją pierwotną specyfikę i parametry. Regeneracja to bardzo dobry pomysł, ponieważ jest ona o wiele tańsza w porównaniu do wymiany pompy na nową. Cena takiej pompy to wydatek często przekraczający 2000 tysiące złotych.
Awaria i naprawa pompy wysokiego ciśnienia – najczęściej zadawane pytania
Ostatnim elementem, który chcemy opisać w tym artykule są najczęściej zadawane pytania w temacie awarii i naprawy pompy wysokiego ciśnienia.
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.