Pompa wysokiego ciśnienia Bosch, Delphi, Denso - czym są i jaka jest ich rola?

W tym wpisie dowiesz się jak działają pompy wysokiego ciśnienia w samochodach z napędem diesla. Jak są zbudowane i jakie są ich rodzaje w podziale na producentów Bosch, Delphi, Denso.

Pompa wysokiego ciśnienia BoschPompy wysokiego ciśnienia Bosch, Denso i Delphi o tych produktach słyszał każdy kierowca samochodu z silnikiem wysokoprężnym Diesla i na pewno mniej więcej orientuje się on czym tak właściwie jest to urządzenie.

Jednakże, mało kto wie jak dokładnie działają takie pompy. W tym artykule postaramy się pokrótce to przedstawić.

Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.

Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu?
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane!
Zadzwoń - 737-310-284, aby sprawdzić dostępność i cenę!


Co to jest pompa wysokiego ciśnienia i do czego służy?

Pompa wysokiego ciśnienia to podzespół, który znajduje się pomiędzy obwodem niskiego ciśnienia, a wysokiego ciśnienia, a jej zadaniem jest generowanie odpowiednio wysokiego ciśnienia paliwa w każdych warunkach pracy silnika co ma za zadanie, np. ułatwić rozruch pojazdu. Pompa wysokiego ciśnienia generuje wysokie ciśnienie w trybie ciągłym i jest to niezależne od pracy np. wtryskiwaczy czy ciśnienia, które panuje w zasobniku. Pompę wysokiego ciśnienia zwykle montuje się w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym, dokładnie w tym samym miejscu w którym znajdują się rozdzielacze pompo-wtryskowe.

Sama pompa wysokiego ciśnienia napędzana jest przez sprzęgło, koła zębate, łańcuch bądź pasek zębaty, a jej prędkość obrotowa jest ściśle powiązana z prędkością obrotową pracującego silnika. W tłoczkowej pompie promieniowej paliwo sprężane jest przez tłoczki, które umieszczone są promieniowo wewnątrz pompy. Sam schemat działania takiej pompy wysokociśnieniowej od Bosch, Delphi, Denso czy innych popularnych na rynku firm jest bardzo prosty.

Otóż pompa zasilająca (która może być zarówno elektryczna jak i napędzana mechanicznie) tłoczy paliwo poprzez filtr z odstojnikiem wody, prosto do kanału dopływu paliwa pompy wysokiego ciśnienia. Za kanałem dopływu paliwa z kolei znajduje się zawór bezpieczeństwa, który otwiera się w momencie, gdy ciśnienie tłoczenia, przekroczy wartość ciśnienia otwarcia zaworu bezpieczeństwa. Wałek napędowy na którym znajduje się krzywa mimośrodowa porusza następnie tłoczki w górę i w dół do kształtu krzywki. Paliwo następnie przepływa przez zawór wlotu pompy wysokiego ciśnienia do przestrzeni tłoczącej, a w tym momencie tłoczek porusza się w dół.

W momencie, kiedy zostanie przekroczone najniższe położenie tłoczka, przestrzeń sekcji tłoczącej ma za zadanie zamknąć zawór wlotowy i paliwo nie może się rozprężyć. Rosnące ciśnienie otwiera zawór wlotowy, a sprężone paliwo trafia do obrotu wysokiego ciśnienia. Tłoczek, przepuszcza takie sprężone paliwo, aż osiągnie swoje najwyższe położenie, a następnie ciśnienie spada, a zawór wylotowy się zamyka. Gdy ciśnienie w sekcji tłoczącej spadnie poniżej poziomu tłoczenia pompy zasilającej, proces się powtórzy.

Sam proces może wydawać się skomplikowany, ale w rezultacie otrzymujemy rezultaty, które tak dobrze znamy czyli szybki i dynamiczny pojazd, który poradzi sobie w każdych warunkach.

Wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch

Jak zbudowana jest pompa wysokiego ciśnienia?

Poszczególne rodzaje pomp dostępnych na rynku i ich modele (takie jak Delphi, Bosch itd.) różnią się pod kilkoma względami w swojej budowie, ale postaramy się zwrócić uwagę na wszelkie czynniki wspólne, charakterystyczne dla pomp wysokiego ciśnienia w samochodach.

Ogólnie rzecz ujmując, pompa wysokiego ciśnienia taka jak Bosch, Denso czy Delphi zbudowana jest z wielu podzespołów mechanicznych, które sterowane są elektronicznie. W standardowym przekroju pompy wysokiego ciśnienia znajdują się takie elementy jak:

  • wałek napędowy
  • krzywa mimośrodowa
  • sekcja tłocząca
  • zawór wlotowy
  • zawór wylotowy
  • dopływ paliwa

W pompie wysokiego ciśnienia z zębatą pompą przytłaczającą znajdziemy jeszcze:

  • trzy pary precyzyjne (to jest tłoczki i cylinderki promieniowe)
  • regulator wydatku (dozownik)
  • pompę przetłaczającą zębatą zintegrowaną z wałkiem napędowym pompy WC
  • wałek napędowy pompy WC
  • króciec
  • przewód powrotu paliwa
  • króciec odprowadzenia paliwa wysokiego ciśnienia do zasobnika

Pompy sekcyjne składają się z kolei z takich elementów jak:

  • przewody paliwowe
  • cylindry
  • pompy
  • tłoczki
  • zawory odcinające
  • przewody wysokociśnieniowe
  • korektor dawki paliwa
  • wtryskiwacze oraz listwa zębata
  • pompa wtryskowa rotacyjna z kolei to
  • przewody doprowadzające paliwo
  • pompa zasilająca
  • obudowa
  • pompa przetłaczająca
  • wirnik z cylindrem i tłoczkami
  • układ kanałów
  • przewody wysokociśnieniowe zasilające wtryskiwacz i wtryskiwacze

Oczywiście przykłady można by było mnożyć i opisać między innymi konstrukcję pompy promieniowej Common Rail CP1H oraz jej dozownika, ale należy zrozumieć w tym przypadku, że pompy zbudowane są z wielu elementów, które muszą działać w sposób precyzyjny. Innymi słowy, każde ich uszkodzenie, nawet najmniejsze, może mieć fatalny wpływ na pracę całej jednostki napędowej. Muszą to Państwo mieć na uwadze i dbać o odpowiednie działanie samej pompy.

Jakie są rodzaje pomp wysokiego ciśnienia w podziale na producentów?

Pompy wysokiego ciśnienia w podziale na najpopularniejszych producentów dzielimy na:

Pompy wysokiego ciśnienia Bosch:

  • CP1
  • CP3
  • CP4

Pompy wysokiego ciśnienia Delphi:

  • DFP1
  • DFP3
  • DFP4

Pompy wysokiego ciśnienia Denso:

  • HP0
  • HP2
  • HP3

Jakie są rodzaje pomp wysokiego ciśnienia w podziale na generacje?

Najczęściej spotykanym na rynku typem pompy CR Bosch jest CP1. W budowie tej pompy znajdziemy ułożyskowany centralnie w korpusie wałek napędowy. Sekcje tłoczące z kolei rozmieszczone są w stosunku do wałka promieniowo co 120 stopni. Pompa podzielona jest na trzy sekcje, którymi porusza w ruchu posuwisto-zwrotnym, krzywa mimośrodowa znajdująca się na wałku napędowym.

Kolejnym typem pompy Bosch jest CP1H, która jest tłoczkową pompą promieniową Common Rail (której technologia wciąż jest rozwijana przez markę Bosch). W odróżnieniu do CP1, CP1H wyposażona jest w elektromagnetyczny zawór regulujący ilość dopływającego do sekcji tłoczących paliwa. Dzięki temu pompa ta, charakteryzuje się lepszą wydajnością energetyczną w porównaniu do poprzedniczki. Elektromagnetyczny, regulowany bezstopniowo zawór jest bowiem odpowiedzialny za dostosowywanie ilości paliwa, które jest tłoczone do zbiornika, zgodnie z zapotrzebowaniem układu wtryskowego.

Pompa CR CP3, to jedno z najnowszych obecnie stosowanych rozwiązań. Konstrukcyjnie nie różni się ona wprawdzie mocno od CP1 i CP1H, jednak zastosowano w niej kilka, innowacyjnych zmian konstrukcyjnych, do których zalicza się między innymi:

  • jednolitą obudowę co zmniejszyło liczbę stosowanych w pompie uszczelek
  • zastosowanie popychaczy szklankowych, dzięki czemu przeniesienie sił poprzecznych, które powstają w wyniku poprzecznego ruchu rolki bieżnej, odbywa się bezpośrednio przez tłoczek pompy. Dzięki temu zwiększyły się osiągi pompy i jej ciśnienie robocze, dochodzące nawet do 180MPa

Najnowszym obecnie dostępnym na rynku typem pompy CR Bosch jest CP4. Poprzednie generacje pomp common rail Bosch miały problem konstrukcyjny związany z zakłóceniami dawki wtrysku, które były wywołane przez pulsację ciśnienia paliwa w zasobniku co było spowodowane skoku tłoczenia sekcji tłoczącej pompy.

Pompa CP4 niweluje ten problem, gdyż pozwala ona na synchronizację tłoczenia z wtryskiem, poprzez proces w którym dochodzi do skoku tłoczenia sekcji tłoczącej pompy przy jednoczesnym suwie ssania, który zachodzi w cylindrze silnika. Innymi słowy, pompa jest w stanie zasilić każdy z cylindrów, dokładnie w momencie, który jest wyznaczony przez kąt obrotu wału obrotowego. Ponadto, pompa, ta może zasilać silniki, które są wyposażone w od trzech do ośmiu cylindrów.

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić Ci korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
OK