Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu❓
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗
Zadzwoń - 737-310-284 lub napisz do nas, aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️
Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.
O silnikach diesla mówi się naprawdę sporo. Mają one zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników. Jedno jednak jest pewne, diesel to bardzo dobry wybór, jeżeli zależy nam na pojeździe, który będzie często wykorzystywany do długich podróży poza miastem.
Silniki wysokoprężne cechują się bowiem niższym spalaniem w porównaniu ze swoimi benzynowymi odpowiednikami.
Z drugiej strony jednak, należy pamiętać, że nie lubią one typowej jazdy po mieście. Nie lubią one jazdy polegającej na uruchom silnik, podjedź 300 metrów do sklepu, zgaś auto, zrób zakupy, pojedź 1 kilometr do urzędu, zgaś auto i tak w kółko. Faktem jest to, że wśród zarówno posiadaczy diesla jak i jego przeciwników, narosło wiele mitów.
W tym wpisie postanowiliśmy skupić się na najważniejszych z nich czyli tych związanych z wytrzymałością wtrysków common rail w silnikach diesla. Ponadto w tym artykule postaramy się również udzielić odpowiedzi na pytanie, jak można wydłużyć ich żywotność.
Dlaczego jest to tak ważny temat? Ponieważ dla wielu kierowców to dość nieprzyjemna informacja o tym, że wtryski w samochodzie są do wymiany. Są one bowiem dość kosztownym elementem do zakupu. A wielu przeciwników diesla uważa wręcz, że wtryskiwacze w nich, tylko czekają, żeby się rozpaść. Mając to na uwadze, możemy zabierać się do omówienia tego bądź co bądź ciekawego tematu.
Wtryskiwacze w silnikach wysokoprężnych diesla – czym się charakteryzują?
Działają one w tak zwanym systemie common rail ( wspólna listwa ), który jest systemem bezpośredniego wtrysku paliwa opracowanym przez firmę Bosch, właśnie dla silników wysokoprężnych. System ten stosuje się obecnie w większości silników diesla i w jego skład wchodzą następujące elementy:
- sterownik
- pompa niskiego ciśnienia
- pompa wysokiego ciśnienia
- wspólny listwa wysokiego ciśnienia - common rail
- wtryskiwacze
Praca tego układu jest niezwykle precyzyjna, a odpowiada za nią sterownik elektroniczny. W pierwszym etapie całego procesu paliwo zasysane jest ze zbiornika, za pomocą tak zwanej pompy niskiego ciśnienia. To właśnie ta pompa tłoczy paliwo do filtra paliwa przy jego niskim ciśnieniu.
Z filtra paliwo trafia do pompy wysokiego ciśnienia. Ona z kolei spręża je nawet do 2500 bar ( dla najnowszych pojazdów ). Takie sprężone paliwo następnie trafia do listwy common rail, która z kolei jest odpowiedzialna za przekazywanie go do wtryskiwaczy. One z kolei dozują olej napędowy bezpośrednio do komory spalania.
Sam wtrysk paliwa podzielony jest na mniejsze dawki, a w czasie jednego cyklu pracy tłoka odbywa się najczęściej 7 wtrysków, które trafiają do komory spalania. Sam czas jednego wtrysku to liczony jest milisekundach. To właśnie budowa szyny common rail i przede wszystkim wtryskiwaczy sprawia, że tak duża częstotliwość wtrysku jest możliwa przez cały cykl pracy. Wtryski common rail muszą być bardzo precyzyjne w swoim działaniu i nawet nieznaczne odchyły od normy są tak bardzo problematyczne dla silnika diesla.
Ile wytrzymują wtryskiwacze common rail?
Jak łatwo można się domyślić, pytaniem najczęściej zadawanym przez kierowców jest to, ile tak właściwie wytrzymują wtryskiwacze w dieslu i co ile należy je wymieniać?
Zasadniczo wtryskiwacze mają to do siebie, że ze względu na swoją specyfikę pracy z czasem muszą się psuć. Jednakże jak twierdzą producenci wtryskiwacze powinny wytrzymać w pojeździe od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Oczywiście, wpływ na to ma wiele czynników.
Dlatego musimy stosować się po pierwsze do zaleceń producenta, a po drugie musimy zadbać o to, żeby tankować jedynie wysokiej jakości paliwo ze sprawdzonych stacji. Równie istotne jest regularne serwisowanie pojazdu i dbanie o wymianę filtrów. Diagnostyka pozwoli bowiem na szybkie wykrycie potencjalnych problemów z układem wtryskowym.
Jak można przedłużyć żywotność wtrysków?
Poniżej prezentujemy garść porad, dzięki którym wtryskiwacze w waszym silniku Diesla, wytrzymają założone 200 000 km, a nawet znacznie więcej:
- unikanie gwałtownego przyśpieszania oraz hamowania. Powinniśmy także uważać na tak zwane katowanie silnika (zrywy, wysokie obroty), zwłaszcza kiedy jest on wciąż zimny
- regularne serwisowanie samochodu, a także sprawdzenie wtryskiwaczy zgodnie z zaleceniami producenta ochroni nas przed nadmiernymi kosztami. Bardzo istotne jest też sprawdzenie pompy wysokiego ciśnienia. Jeśli zaczynają się problemy z pompą, to szybko może się to zakończyć także awarią wtryskiwaczy ( opiłkowanie )
- inwestowanie w dobrej jakości paliwo i co ważniejsze unikanie jazdy na tak zwanej rezerwie, gdyż pompa wtedy zaczyna zasysać wszelkie zanieczyszczenia z dna baku, które mogą skutecznie uszkodzić wtryskiwacze
- regularna wymiana filtra paliwa, a także oleju w naszym samochodzie, to również jest podstawa. Należy bowiem pamiętać, że filtr paliwa, to najważniejszy element układu paliwowego w naszym samochodzie, który jest odpowiedzialny przecież za wyłapywanie wszystkich zanieczyszczeń, które krążą w paliwie. Nie dbanie o jego regularną wymianę, to wręcz proszenie się o kłopoty. Filtr oleju z kolei odpowiada za usuwanie osadu, który znajduje się w oleju silnikowym
- możemy również w razie konieczności skorzystać z rozmaitych dodatków do paliwa i innych środków, których celem jest czyszczenie wtryskiwaczy. Opinie na temat tego typu środków są różne, jednak faktem jest to, że radzą sobie one z niewielkimi zabrudzeniami całkiem skutecznie. Nie zastąpią one wprawdzie pełnoprawnego serwisu, ale z pewnością wydłużą żywotność wtryskiwaczy
- jeżeli już zauważymy problemy z wtryskiwaczami, to wtedy dobrym pomysłem będzie jak najszybsza wizyta w warsztacie. Pozwoli to na sprawdzenie wtryskiwaczy i ewentualną ich regeneracje, która jest o wiele tańsza niż kupno nowych wtrysków
Ile wytrzymują wtryski common rail – najczęściej zadawane pytania
Ostatnim elementem, który chcemy poruszyć w tym artykule jest opisanie najczęściej zadawanych pytań w tym temacie. Jak łatwo można się domyślić, pojawia się ich naprawdę sporo.
Ile wytrzymują wtryskiwacze common rail w silniku diesla?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż wpływ na żywotność wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych diesla, ma wiele czynników. Najważniejszym jest oczywiście odpowiednia eksploatacja samochodu i regularna diagnostyka. Wtryskiwacze, jeżeli prowadzimy samochód tak jak powinniśmy i należycie o niego dbamy, powinny wytrzymać od 150 000 do 200 000 km. Najtrwalsze są stare dobre wtryskiwacze elektromagnetyczne… Dość często trafiają do nas wtryski z pojazdów z przebiegami ponad 400 tys. km.Ile razy można regenerować wtryskiwacze i ile to kosztuje?
Większość źródeł mówi, że wtryskiwacze możemy regenerować tylko raz… ale nie do końca jest to prawdą. Jeżeli stan korpusu oraz cewki wtryskiwacza na to pozwala i podczas poprzedniej naprawy nie został użyty klej do gwintów o najwyższej twardości, istnieje możliwość ich naprawy. Dlatego też warto regenerować wtryskiwacze, jeżeli mamy taką możliwość.Co zwiększy żywotność wtryskiwaczy?
Przede wszystkim musimy w odpowiedni sposób dbać o nasz samochód. Po pierwsze podstawą jest tankowanie do naszego samochodu jedynie wysokiej jakości paliwa. Ponadto równie istotne jest to, żeby regularnie wymieniać filtry oleju i paliwa, ponieważ wszelkie zanieczyszczenia niszczą wtryskiwacze. Musimy również unikać nieprawidłowej jazdy takiej jak „katowanie” zimnego silnika.JCzy wtryskiwacze w dieslu rzeczywiście psują się szybciej niż ich benzynowe odpowiedniki?
Nie. Jest to popularny mit wynikający z nieprawidłowej eksploatacji silników wysokoprężnych. Jeżeli w należyty sposób dbamy o nasz pojazd, to wtryskiwacze powinny wytrzymać tyle samo, a nawet więcej niż te, które mamy w silniku benzynowym.Co dolać do paliwa, żeby przeczyścić wtryski?
Opcji jest naprawdę wiele. Do silników diesla można stosować preparaty wielu producentów. Nie podajemy ich nazw, ale większość z nich w zadowalającym stopniu spełnia swoją rolę.Od czego najczęściej psują się wtryski w dieslu?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Złej jakości paliwa, zwłaszcza takie w których jest woda. To właśnie to jest czynnik, który ma największy negatywny wpływ na nasz samochód. Brak wymiany filtrów oraz płynów eksploatacyjnych, a także zła eksploatacja pojazdu, to również proszenie się o kłopoty.Czy można wymienić jeden wtryskiwacz w dieslu?
Jak najbardziej jest to możliwe. Warunkiem jest jedynie to, żeby pozostałe wtryskiwacze były w dobrym stanie. Oczywiście to, ile z nich trzeba będzie wymienić okaże się podczas diagnostyki wtryskiwaczy.To wszystko co chcieliśmy przekazać w tym artykule dotyczącym tego ile wytrzymują wtryski w silniki diesla i jak można wydłużyć ich żywotność. Mamy nadzieje, że rozwialiśmy wszystkie wątpliwości, a jeżeli mają Państwo jeszcze jakieś pytania, to serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.