Wybór paliwa i jego wpływ na wtryskiwacze diesla

W tym wpisie dowiesz się jaki wpływ na wtryskiwacze w Twoim pojeździe ma jakość oraz rodzaj tankowanego paliwa.

paliwo a wtryskiwaczeGłównym zadaniem wtryskiwaczy jak sama nazwa wskazuje, doprowadzanie do silnika precyzyjnej obliczanej przez odpowiednie sterowniki, dawki paliwa. Wtryskiwacze są podzespołami niezwykle precyzyjnymi, dlatego też jakiekolwiek uszkodzenia, wpływają bardzo źle na pracę tych urządzeń.

W tym artykule opiszemy dokładnie, jak bardzo ważne jest wlewanie odpowiedniego paliwa o wysokiej jakości.

Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.

Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu?
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane!
Zadzwoń - 737-310-284, aby sprawdzić dostępność i cenę!


Jak jakość i typ paliwa wpływają na wtryskiwacze w samochodzie?

Przez wtryskiwacze do regeneracji zwykle rozumie się zużyte końcówki, które w Dieslu objawiają się klasycznym kopceniem oraz utratą mocy pojazdu. Inną częstą awarią wtryskiwaczy jest uszkodzenie zaworka. Są one wynikiem zużywania się elementów eksploatacyjnych układu. W Polsce na stacjach benzynowych znajdziemy następujące rodzaje oleju napędowego:

  • olej napędowy klasyczny
  • olej napędowy uszlachetniony
  • olej napędowy premium
  • olej napędowy typu biodiesel
>

Okazuje się, że w Polsce swego czasu był spory problem z jakością paliwa ON (niecałe 10 lat temu w badaniach wykazano, że aż ponad 5% próbek oleju napędowego z różnych stacji nie spełniało norm). Dlatego też tak wielu kierowców Diesla decyduje się na inwestowanie w olej napędowy premium.

Złej jakości paliwo może doprowadzić między innymi do uszkodzenia zaworka lub rozpylacza. Do uszkodzeń wtryskiwaczy doprowadzić może również woda, która znajduje się w niskie jakości paliwie, to jest takim, które nie przeszło odpowiedniego procesu odfiltrowania/neutralizacji. Najgorsze co może się zdarzyć, to jazda na oleju opałowym bądź na paliwie, które powstało z jego „odróbki”.

Taki olej opałowy zawiera benzol, który nie tylko pogarsza właściwości smarne paliwa, ale reaguje również z siarką znajdującą się w paliwie, tworząc tak zwany pyłek krzemionkowy. Pyłek ten ma właściwości ścierne i bardzo szybko może on uszkodzić sekcje tłoczące w pompie, co spowoduje spadek mocy silnika, a po dłuższym czasie doprowadzi do jego całkowitego unieruchomienia. Ponadto szybszemu zużyciu legną także układ wydechowy i turbosprężarka (która jest również bardzo droga w regeneracji/wymianie). Zasadniczo badania przeprowadzone w kontrolowanych warunkach w tym temacie wykazały, że:

  • chemiczne zanieczyszczenia paliwa są bardzo niebezpieczne dla układów wtryskowych. Ponadto wtryskiwacze typu Common Rail charakteryzują się bardzo niską odpornością na chemiczne zanieczyszczenia w paliwie i już po zaledwie kilkuset kilometrach przejechanych na zanieczyszczonym paliwie, taki wtryskiwacz typu Common Rail może zostać zniszczony
  • wtryskiwacze zasilany mieszaniną oleju napędowego z wodą bardzo szybko zostaną zniszczone i nie będą nadawać się do dalszej eksploatacji
  • wtryskiwacze zasilane olejem opałowym przez jakiś czas pracują względnie normalnie, ale specyfika oleju opałowego prowadzi do tego, że bardzo szybko uszkodzone zostaną nie tylko wtryskiwacze, ale również i turbina.

Dlatego też tak ważne jest unikanie inwestowania w tanie, wątpliwej jakości paliwo. Sam odpowiednio dobrany olej napędowy to jednak za mało. Musimy również dbać o regularną wymianę filtrów oraz oleju silnikowego. Podstawą jest również regularne sprawdzanie stanu wtryskiwaczy. Wizyty w warsztacie mogą nam zaoszczędzić naprawdę wielu problemów.

Zwłaszcza, że wtryskiwacze można zregenerować czy wyczyścić co jest relatywnie tanim i szybkim procesem. Z drugiej strony jednak, mocno uszkodzonych wtryskiwaczy nie da się naprawić. Wtedy musimy zainwestować w nowe wtryskiwacze, które z reguły nie należą do najtańszych podzespołów. Alternatywą jest zakup używanych wtryskiwaczy. Jednak ważne, aby były one sprawdzone na stole probierczym i ich testy były w komplecie z podzespołem.

Wybór paliwa a jego wpływ na wtryskiwacze – najczęściej zadawane pytania

Elementem, który chcemy poruszyć w artykule dotyczącym wtryskiwaczy pod kątem wyboru odpowiedniego paliwa, są najczęściej zadawane pytania w tym temacie.

Co powoduje przelewanie wtryskiwaczy?

Powodem przelewania wtryskiwaczy jest zablokowanie lub zużycie się iglicy. Nie reaguje ona w odpowiednim tempie lub nie zamyka się szczelnie. W tej sytuacji dawkowania jest za duża ilość oleju napędowego, co powoduje między innymi większe zużycie paliwa, a w dalszym następstwie może to prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej.

Jak źle dobrane paliwo wpływa na wtryskiwacze?

Paliwo złej jakości ma fatalny wpływ na żywotność wtryskiwaczy. Zanieczyszczenia takie jak woda czy olej opałowy prowadzą do bardzo szybkiego uszkodzenia wtrysków zwłaszcza w silnikach Diesla. Jak wykazują różne testy, wtryskiwacze Common Rail mogą ulec uszkodzeniu już po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów na wątpliwej jakości paliwie. Dlatego też tak ważne jest to, żeby inwestować jedynie w odpowiednie jakości paliwo.

Czy zapchane wtryski mają wpływ na moc silnika?

Oczywiście, że tak. Awaria uszkodzonych wtryskiwaczy prowadzi właśnie między innymi do utraty osiągów i spadku mocy silnika. Ponadto uszkodzone wtryskiwacze powodują również dymienie z ruchy wydechowej, zwłaszcza gdy jednostka napędowa osiąga wysokie obroty.

Jak poznać uszkodzone wtryski?

Uszkodzone wtryski poznamy przede wszystkim właśnie przez gorszą pracę jednostki napędowej. Silnik będzie szarpał, obroty będą falowały a samochód będzie miał o wiele gorsze osiągi i wyraźnie utraci moc. Zużyte wtryskiwacze oznaczają bowiem zaciętą lub wytartą iglice, która przez cały czas rozlewa paliwo. Jeżeli problem będzie ignorowany, to w końcu doprowadzimy do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej co często równoznaczne jest z utratą całego samochodu gdyż uszkodzonego silnika, zwykle nie opłaca się wymieniać.

Czy mogę wymienić tylko jeden wtryskiwacz?

Tak możemy wymienić tylko jeden wtryskiwacz. Warunkiem jest jednak to, żeby pozostałe były w relatywnie dobrym stanie. Jeżeli pozostałe wtryskiwacze również są uszkodzone, to powinniśmy pomyśleć nad ich regeneracją lub wymianą.

Jak długo wytrzymują wtryskiwacze w Dieslu?

Zdecydowanie najciekawsze pytanie ze wszystkich zadanych, a jednocześnie nie ma nie jednoznacznej odpowiedzi. Zasadniczo przyjmuje się, że poprawne eksploatowanie Diesla z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, pozwala im na przejechanie ponad 200 000 km. Należy jednak pamiętać, że na stan wtryskiwaczy wpływ ma wiele różnych czynników, które mogą znacznie zmniejszyć ich żywotność. Żywotność wtryskiwaczy zmniejsza między innymi sposób eksploatacji pojazdu, styl jazdy kierowcy, jakość wlewanego do samochodu paliwa, częstotliwość wymiany oleju. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na silnik Diesla i znajdujące się w nim wtryskiwacze.

To wszystkie informacje, które chcieliśmy zawrzeć w tym artykule dotyczącym wyboru paliwa oraz tego jaki wpływ ma ono na wtryskiwacze i ich żywotność. Jeżeli mają Państwo jeszcze jakieś pytania, to serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.