Jakie są główne przyczyny uszkodzenia / awarii wtryskiwaczy diesla?

W tym wpisie przedstawiamy główne powody uszkodzenia wtryskiwaczy i pomp wtryskowych. Dowiedź się co powoduje awarię wtryskiwaczy w Twoim aucie i jak zabezpieczyć się przed taką sytuacją.

Jakie są główne przyczyny uszkodzenia wtryskiwaczy?

Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu?
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane!
Zadzwoń - 737-310-284, aby sprawdzić dostępność i cenę!


Nowoczesne samochody w tym również diesle, mają to do siebie, że są zbyt odporne na wszelkiego rodzaju usterki. Taki już jest urok nowoczesnej technologii, który sprawia, że podzespoły, są znacznie bardziej delikatne niż kiedyś. Dlatego też, jeżeli decydujemy się na zakup nowoczesnego diesla, to musimy bardzo dużo uwagi przyłożyć do tego, żeby eksploatować pojazd w odpowiedni sposób oraz dołożyć wszelkich starań, co do dbania o najmniejsze nawet detale, takie jak chociażby regularne wizyty u mechanika.

Najczęstsze przyczyny awarii wtryskiwaczy – na co powinienem zwrócić szczególną uwagę?

Ciekawostką jest to, że większość z nich wynika z naszego podejścia, które opiera się na zasadzie „chcę zaoszczędzić pieniądze”. Pamiętajmy jednak, że chytry dwa razy traci, a owe niżej wymienione błędy w eksploatacji są typowe zarówno dla użytkowników nowych jak i starych samochodów z silnikiem diesla.

Zatem zaczynamy:

Niska jakość paliwa – błąd, który nagminnie się powtarza

Tyle się o tym pisze a jednak tak wielu popełnia ten błąd.

Wtryskiwacze w pojazdach z napędem diesla to podzespoły o wysokiej precyzji i to pomimo faktu, że pracują one w ciężkich warunkach to jest przy ciśnieniu, które przekracza 2000 barów. Warto jednak pamiętać o tym, że elementy, które są używane do ich produkcji, często różnią się wielkością rzędu zaledwie kilku mikronów, a same wtryskiwacze, muszą być bardzo precyzyjne.

Jakie są główne przyczyny uszkodzenia wtryskiwaczy - filtra paliwa

Dlatego też tak ważne jest to, żeby zawsze używać jedynie paliwa wysokiej jakości . Wszelkie zanieczyszczenia, takie jak na przykład cząstki stałe, czy woda, która może znaleźć się w oleju napędowym niskiej jakości, to wręcz proszenie się o kłopoty.

Powodują one bowiem korozję wewnątrz wtryskiwaczy. Skutek? Po relatywnie krótkim czasie, będziemy zmuszeni, do naprawy naszych wtryskiwaczy bądź do wymiany ich na nowe, a to dość duży wydatek. Dlatego też nie oszczędzajmy na paliwie, zawsze tankujmy na sprawdzonych stacjach paliw.

niskiej jakości paliwo w beczce po wiśniach

Tanie paliwo w beczce po wiśniach

Nie, to nie żart. Niech ten przykład posłuży jako przestroga.

Mieliśmy jakiś czas temu klienta, który zakupił okazyjnie olej napędowy do swojego pojazdu. Z jego relacji wynikało, że paliwo otrzymał w beczkach, w których przechowywane były wcześniej... wiśnie. Klient zatankował zakupione okazyjnie paliwo i wybrał się na wakacje do Włoch. A raczej zamierzał się wybrać... Nie zdołał wyjechać z Polski.

Efektem okazyjnego zakupu była kompletna naprawa wtryskiwaczy Delphi ( Delphi i bardzo słabej jakości paliwo - to nie mogło się dobrze skończyć ). Trudno nawet ocenić co bardziej zaszkodziło - słabej jakości paliwo, czy być może źle doczyszczone beczki po wiśniach.

Zużyty filtr paliwa który ignorujemy

Jak sama nazwa wskazuje, głównym celem filtru paliwa jest przechwytywanie i przechowywanie wszelkich zanieczyszczeń zawartych w paliwie. To bardzo ważny element całego układu, który zapobiega między innymi korozji w układzie wtryskowym. Jednakże, filtr paliwa ma to do siebie, że z czasem się zużywa lub na skutek zbyt dużej liczby zanieczyszczeń, może się on zwyczajnie zużyć i nie spełnia już swojej roli .

Jakie są główne przyczyny uszkodzenia wtryskiwaczy - filtra paliwa

Jest to całkowicie normalne zjawisko, ale to my musimy na nie w odpowiedni sposób reagować. Innymi słowy, ważne jest to, żeby filtry były wymieniane w miarę regularnie. Ponadto, podobnie jak w przypadku paliwa, na filtrach również nie możemy oszczędzać, nie wybierajmy produktów niskobudżetowych, które cechują się słabą jakością. Nie będą one bowiem w stanie w należyty sposób wykonywać swoich zadań. Ważne jest również to, żeby filtry były zawsze dopasowane do danego modelu samochodu.

Jeżeli pozwolimy sobie na samowolkę, to doprowadzimy do uszkodzenia wtryskiwaczy. Wielu mechaników wspomina o tym, że najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy , są właśnie filtry niskiej jakości lub takie, które są rzadko wymieniane. Zużyty filtr, to proszenie się o poważne problemy.

Zanieczyszczenia w układzie paliwowym – musimy się ich pozbyć tak szybko jak to tylko możliwe

Wtryskiwacze muszą pracować w odpowiednich dla nich warunkach. Środowisko, w którym działają z natury jest bardzo wymagające, więc wszelkie ciała obce, które mogą dostać się do układu, nie są dla nich korzystne.

Mogą one bowiem bardzo szybko doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy, których precyzyjność sprawia, że są one wyjątkowo wrażliwe na takie rzeczy jak opiłki metalu, resztki wody, cząsteczki rdzy czy inne zanieczyszczenia w układzie paliwowym . Nawet najmniejsze takie zabrudzenia mogą doprowadzić do uszkodzenia zarówno wtryskiwaczy jak i pompy wysokiego ciśnienia. Jak możemy rozwiązać ten problem?

Bardzo prosto, kluczem jest tutaj regularna diagnostyka i wizyty w warsztacie. Jeżeli regularnie będziemy odwiedzać mechanika, to bardzo szybko wyłapiemy takie problemy i będziemy w stanie na nie zareagować, zanim doprowadzą one do poważnych zniszczeń, których naprawa może nas kosztować sporo pieniędzy.

Pompa wysokociśnieniowa – opiłki metalu to wyrok dla wtryskiwaczy

Poza wtryskiwaczami, bardzo ważną rolę w układzie wysokiego ciśnienia pełni również pompa wysokiego ciśnienia. O nią również musimy dbać, sprawdzać jej stan i kiedy jest to konieczne, oddać ją do regeneracji bądź wymienić na nową. Najgorsze, co może nas spotkać to sytuacja, w której pompa wysokiego ciśnienia zaczyna „opiłkować” czyli tworzą się w niej małe metalowe drobiny, które przez szynę dostają się prosto do naszych wtryskiwaczy.

Nie trzeba być mechanikiem, żeby dodać dwa do dwóch i szybko zdać sobie sprawę z tego, że „opiłkująca” pompa wysokiego ciśnienia, może bardzo szybko zniszczyć wtryskiwacze.

Dlatego też, musimy również regularnie sprawdzać stan pompy i gdy tylko zauważymy jakiekolwiek objawy wskazujące na jej uszkodzenie (jak np. spadek mocy samochodu), to powinniśmy niezwłocznie oddać nasz samochód do mechanika, aby przeprowadził on niezbędną diagnostykę. Pompę wysokiego ciśnienia, podobnie jak wtryskiwacze, można regenerować.

Źle wykonany chiptuning

Jest to rzecz typowa, zwłaszcza dla młodych adeptów branży motoryzacyjnej, którym zależy na sprawieniu, żeby ich auto wyglądało lepiej, zyskało sportowy charakter, stało się szybsze i zwyczajnie lepsze.

W tuningowaniu auta nie ma oczywiście nic złego. Na rynku znaleźć można bowiem wielu pasjonatów, którzy robią to naprawdę dobrze. Problem pojawia się jednak w momencie, kiedy chcemy zaoszczędzić i w amatorski sposób próbujemy zwiększyć moc, a nasza nieprofesjonalna ingerencja w silnik prowadzi do uszkodzenia wtryskiwaczy.

Jeżeli więc chcemy tuningować nasz samochód, to ponownie, nie oszczędzajmy. Oddajmy je w ręce prawdziwych specjalistów, którzy wykonają dla nas tuning naprawdę wysokiej jakości.

Jeżeli weźmiemy sobie wszystkie wyżej wymienione aspekty pod uwagę, to możemy mieć niemal pewność, że nasze wtryskiwacze wytrzymają jak najdłużej.

Jakich błędów należy unikać, aby wydłużyć żywotność wtrysków?

  • Unikaj tankowania paliwa złej jakości, bądź takiego, którego pochodzenia nie znasz. Może ono bowiem być pełne zanieczyszczeń oraz wody, a czynniki te mają wręcz fatalny wpływ na z natury precyzyjną konstrukcję wtrysków
  • Każdą usterkę, którą wychwycisz, powinieneś od razu naprawić. Szybka reakcja pozwala bowiem na uniknięcie poważniejszych awarii, których naprawy generują koszty na poziomie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych. Zwracaj szczególną uwagę na awarie wskazujące na uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwaczy (spadek mocy, problemy z rozruchem itd.)
  • Pamiętaj o regularnym serwisowaniu auta i o wymianach filtru paliwa oraz oleju. Zwłaszcza filtr, odgrywa tutaj niezwykle kluczową role, gdyż to on odpowiada za zatrzymanie wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby dostać się do wtryskiwaczy
  • Zdajemy sobie sprawę z tego, że naprawa wtryskiwaczy, to nie jest rzecz tania. Jednak nie powinniśmy się decydować na wykonywanie jej najniższym kosztem ( przy użyciu słabej jakości podzespołów lub fachowca z niewielką wiedzą ). Zwykle kończy się to niepoprawną pracą wtryskiwaczy i koniecznością kolejnej naprawy

Jakie są główne przyczyny uszkodzenia wtryskiwaczy – najczęściej zadawane pytania

Ostatnim elementem, który chcemy poruszyć w tym artykule, są najczęściej zadawane pytania w związku właśnie z uszkodzeniami wtryskiwaczy.

Co powoduje uszkodzenie wtrysków?

Najczęstszą przyczyną stojącą za uszkodzeniem wtryskiwaczy w naszym samochodzie są wszelkie ciała obce, które dostają się do układu paliwowego. Cząstki rdzy, zanieczyszczenia paliwa, opiłki metalu czy nawet woda, wszystko to ma negatywny wpływ na nasze wtryskiwacze. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie auta i wymiany filtra paliwa..

Ile wytrzymać powinny wtryski w samochodzie z silnikiem diesla?

Zgodnie z zapewnieniem producentów wtryskiwacze w samochodzie, jeżeli dbamy o nie w odpowiedni sposób, powinny nam wytrzymać ponad 200 000 kilometrów. Musimy jednak pamiętać o tym, że na ich wytrzymałość wpływa wiele różnych czynników. Bardzo istotna jest odpowiednia eksploatacja naszego pojazdu.

Jakie są objawy uszkodzenia wtryskiwaczy w naszym samochodzie?

Uszkodzone wtryskiwacze, dają pewne bardzo charakterystyczne objawy, których nie sposób pomylić z czymkolwiek innym. Objawy to między innymi kontrolka „check engine”, wycieki paliwa, nierówna praca silnika, hałas kiedy samochód jest na biegu jałowym itd. Kiedy zauważymy któreś z tych objawów, to powinniśmy auto oddać do mechanika.

Czy preparaty do czyszczenia wtryskiwaczy, to dobry pomysł?

Jak najbardziej, preparaty te, pozwolą nam się uporać z wieloma zanieczyszczeniami. Dlatego też, dobrym pomysłem będzie zastanowić się nad ich wykorzystaniem w naszych wtryskiwaczach.

Bardzo dobrym pomysłem w przypadku nowoczesnych diesli, jest stosowania dodatków do paliwa, które mają na celu zarówno czyszczenie jak i konwersację wtrysków, zapełnienie zbiornika sprawdzonym paliwem oraz przeprowadzanie napraw tylko i wyłącznie w serwisach, które w należyty sposób podejdą do kwestii naprawy naszego pojazdu.

Nie bez powodu mówi się o tym, że lepiej być na coś przygotowanym niż później żałować. Idealnie sprawdza się to stwierdzenie w przypadku nowoczesnych diesli, gdzie jakakolwiek poważniejsza usterka, może stać się bardzo dużym wydatkiem, którego raczej nie chcemy ponieść. Mając to na uwadze, musimy pamiętać o tym, żeby z należytą dozą czułości, pochodzić do naszego samochodu z silnikiem Diesla.

Pamiętajcie również o tym, że niezależnie od tego jaką jednostkę napędową diesla macie w swoim samochodzie i jakie wtryskiwacze, to podstawą jest odpowiednia eksploatacja samochodu i dbanie o ten pojazd. Wtedy wtryskiwacze wytrzymają nawet kilkaset tysięcy kilometrów.

Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.