Lejące wtryskiwacze - objawy, naprawa, dlaczego wtryski leją?

W tym wpisie dowiesz się jakie są objawy lejących wtryskiwaczy, dlaczego wtryski leją oraz jak naprawić taką usterkę.

dlaczego wtryski lejąWtryskiwacze, to jeden z najważniejszych elementów w naszym pojeździe, mają one bowiem bardzo duży wpływ na prawidłową pracę całej jednostki napędowej. Niestety, ze względu na specyfikę swojej pracy, są to również podzespoły najmocniej narażone na potencjalne uszkodzenia.

Zniszczone wtryskiwacze, to element, który należy zregenerować bądź wymienić, gdyż ich nieprawidłowa praca prowadzi do znacznego zmniejszenia mocy silnika, zwiększenia zużycia paliwa, a jeżeli problem jest nadal ignorowany, to w najgorszej sytuacji, nie będziemy w stanie uruchomić samochodu. W tym artykule poruszymy temat jednej z najczęstszych usterek, którą są tak zwane „lejące wtryski”.

Posiadasz jakieś stare, niesprawne wtryski? Nie wyrzucaj!
Możemy je odkupić, naprawić i dać im drugie życie:)
Kliknij SKUP WTRYSKIWACZY i sprawdź na czym to polega.

Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu❓

Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗

Zadzwoń - 737-310-284 lub 781-794-589, aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️

Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.

Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.



Czym są i do czego są i do czego służą wtryskiwacze?

Wtryskiwacze, to podzespół układu paliwowego, który jest odpowiedzialny za dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do komory spalania. Są one niezwykle ważne zwłaszcza w momencie, kiedy chcemy uruchomić samochód, gdyż silnik załącza się dopiero, kiedy otrzyma odpowiednią ilość paliwa (dlatego popularnym objawem uszkodzonych wtrysków jest problem z uruchomieniem samochodu).

Podzespoły te znajdziemy w samochodach z silnikiem wysokoprężnym Diesla. Sterownik silnika generuje impuls elektryczny, który sprawia, że napięcie trafia na cewkę gdzie zmienne ciśnienie powoduje otwieranie i zamykanie się iglicy, a kiedy jest ona uniesiona, to wtryskiwacz wypuszcza podaną dawkę paliwa. Kiedy napięcie znika, iglica zostaje zamknięta.

Warto zauważyć, że wszystkie parametry wtrysków oraz właściwości „idealnej” dawki paliwa, są opisane przez producenta podzespołu. Dane te wykorzystuje się między innymi przy regeneracji wtryskiwaczy co pozwala na ich długoletnią i wydajną pracę.

Dlaczego wtryskiwacze się psują?

Wbrew pozorom nie ma tutaj żadnego sekretu, a odpowiedź na to pytanie jest prosta. Chodzi o warunki pracy, których te podzespoły, nawet wykonane z najlepszej jakości materiałów, zwyczajnie nie są w stanie wytrzymać na dłuższą metę. Na wtryskiwaczach możemy teoretycznie przejechać około 150 000 km. Mówimy tutaj jednak o warunkach idealnych.

Wtryskiwacze bardzo szybko tracą na swojej żywotności, jeżeli są zmuszane do pracy na kiepskiej jakości paliwie (a wiemy wszyscy przecież, jak to wygląda w Polsce). Wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem, a ich praca musi być precyzyjna, dlatego ważne jest stosowanie odpowiedniego oleju napędowego. Zanieczyszczenie, niewłaściwy skład biochemiczny, brak odpowiednich właściwości smarnych, to wyrok śmierci dla każdego wtrysku. Wlewanie do nowych diesli tańszego paliwa dostępnego na różnych stacjach prowadzi bardzo szybko ich zniszczenia. Musimy bowiem pamiętać, że we wtryskiwaczach, znajdują się małe dziurki (ich liczba i rozmiar są zależne od producenta). Ich zapchanie powoduje utratę mocy, zwiększenie zużycia paliwa oraz powoduje problemy z uruchomieniem samochodu.

Jakie są objawy lejącego wtryskiwacza?

O lejących wtryskach mechanicy mówią w dwóch sytuacjach. Pierwszą z nich są zablokowane końcówki wtrysku, drugą zaś, uszkodzenia mechaniczne iglicy. Do zablokowania końcówki dochodzi w momencie, kiedy we wtryskiwaczu nagromadzi się na tyle dużo osadów, że iglica nie jest w stanie poruszać się w swobodny sposób. Dochodzi wtedy do lania wtrysku czyli sytuacji, kiedy iglica nie domyka rozpylacza, a silnik otrzymuje znacznie więcej paliwa, niż potrzebuje w rzeczywistości.

W drugiej sytuacji mówimy o rozpylaczu który został stopiony, złamany, zmianie uległ jego kształt lub na skutek wysokiej temperatury wywołanej tarciem, zwyczajnie się stopił. W praktyce prowadzi to do tego, że parametry dawki paliwa dostarczanej do silnika, odbiegają od tych wskazanych przez producenta. Wprawdzie sterownik będzie usiłował narzucać odpowiednie wartości precyzyjnej dawki, ale uszkodzony rozpylacz nie będzie w stanie odpowiedzieć na te żądania.

Z punktu widzenia kierowcy, lepsza jest pierwsza sytuacja. Wystarczy bowiem jedynie wyczyścić wtryskiwacz i powinien on odzyskać swoje pierwotne parametry. W drugim przypadku mamy do czynienia z poważnym, mechanicznym uszkodzeniem wtryskiwacza. W tej sytuacji możemy wymienić końcówkę na nową (w procesie regeneracji) lub kupić nowy wtryskiwacz, a niestety nie są to tanie podzespoły.

Do najczęstszych objawów lejących wtryskiwaczy należą:

  • Wzrost zużycia paliwa – najbardziej charakterystyczny objaw. Lejące wtryski praktycznie zawsze prowadzą do zwiększenia zużycia paliwa. Niezależnie od naszego stylu jazdy zauważymy, że auto pochłania więcej oleju napędowego niż powinno
  • Nierówna praca silnika – kolejny z charakterystycznych objawów. Źle dobrana dawka, powoduje poważne problemy z pracą silnika. Silnik będzie pracował nierównomiernie, może nawet nagle zgasnąć bez żadnego powodu
  • Problemy z odpaleniem samochodu zwłaszcza zimą – wtryskiwacz podczas odpalania pojazdu, również podaje zadaną dawkę paliwa, potrzebną do uruchomienia samochodu. Uszkodzony wtryskiwacz podaje złą dawkę, przez co samochód uruchamia się dłużej lub musimy odpalać go kilka razy
  • Spadek mocy – jeżeli wtryskiwacz cieknie, to dochodzi do spadku mocy. Samochód będzie miał problem z dynamicznym wyprzedzaniem, a mocno uszkodzone wtryskiwacze sprawią, że wjazd pod większą górę będzie nie lada wyzwaniem

Czy można jeździć z lejącymi wtryskiwaczami?

Jazda z lejącymi wtryskiwaczy, to nie tylko utrata komfortu, ale przede wszystkim jest to sytuacja, która prędzej czy później doprowadzi do naprawdę sporych problemów, a co za tym idzie, również i wydatków.

Nie bez powodu mówi się, że lejące wtryskiwacze należy naprawić tak szybko, jak to tylko możliwe. Uszkodzone wtryski generują bowiem nieodpowiednie środowisko do pracy innych, ważnych części znajdujących się w samochodzie co prowadzi do reakcji łańcuchowej, która w najgorszym przypadku, może zakończyć się kompletnym zniszczeniem jednostki napędowej, której wymiana nie będzie w żaden sposób opłacalna.

Jak naprawić lejące wtryskiwacze?

W zależności od stopnia uszkodzenia i skali problemu, istnieje kilka rozwiązań z których możemy skorzystać, jeżeli chcemy naprawić lejące wtryskiwacze. Najpopularniejsze rozwiązania, to:

  • Czyszczenie wtryskiwaczy – które kompletnie zniweluje problem zapchanego podzespołu. Profesjonalnie przeprowadzone czyszczenie pozwoli na usunięcie wszystkich zabrudzeń, a tym samym przywróci wydajność wtryskiwaczy. Samo czyszczenie jest również nieporównywalnie tańsze niż naprawa czy wymiana elementu na nowy.
  • Naprawa lub wymiana wtryskiwaczy – przy poważniejszych uszkodzeniach, koniecznym zabiegiem może być naprawa lub wymiana wtryskiwacza na nowy. Pamiętajmy o tym, że wtryskiwacze powinny być regularnie sprawdzane i wymieniane za każdym razem, kiedy oddajemy samochód do mechanika. Pozwoli to nam na uniknięcie wielu, niepotrzebnych i kosztownych problemów z samochodem.
  • Wymiana rozpylacza – najczęstsze rozwiązanie. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia rozpylacza, to wystarczy wymienić go na nowy. Zwykle jest to skuteczne i dość korzystne finansowo rozwiązanie. Należy jednak podkreślić, że nie zawsze wymiana końcówki wtrysku rozwiąże nasze problemy.

Wybór odpowiedniego rozwiązania zależy jest oczywiście, od wielu różnych czynników. Nie mniej jednak, musimy pamiętać o jednej, najważniejszej rzeczy. Nie warto jeździć z uszkodzonymi wtryskiwaczami.

Jak wspomnieliśmy bowiem wielokrotnie w tym artykule, uszkodzone wtryskiwacze mają bardzo zły wpływ na pracę całej jednostki napędowej i prowadzą do reakcji łańcuchowej, która w najgorszym przypadku, może kompletnie unieruchomić silnik i zmusić nas do jego wymiany co jak łatwo można się domyślić, jest naprawdę kosztowne.

Jak można zapobiegać lejącym wtryskiwaczom?

W mechanice samochodowej oraz w procesie eksploatacji samochodu, prewencja jest równie istotna jak regularna naprawa wszelkich usterek. Jeżeli więc chcemy uniknąć problemów z lejącymi wtryskiwaczami, to wystarczy, że weźmiemy sobie do serca wszystkie, niżej opisane uwagi:

  • Używajmy jedynie paliwo wysokiej jakości – to absolutna podstawa. Zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych diesla, które są wyjątkowe wrażliwe na to, jaki olej napędowy dostają. Jakiekolwiek zanieczyszczenia w złej jakości paliwie, bardzo szybko doprowadzą do zatkania wtrysków, czego powinniśmy za wszelką cenę unikać
  • Regularne serwisowanie – samochody są podobne do ludzi pod tym kątem, że regularne przeglądy, kontrole i serwisowanie, pozwolą nam na uniknięcie wielu problemów. Jeżeli będziemy regularnie sprawdzać i konserwować wtryskiwacze, to jednostka napędowa zamontowana w danym pojeździe znacznie zwiększy swoją żywotność
  • Używanie rozmaitych dodatków do paliwa – wiele osób nie zwraca na to uwagi, ale jak wskazują mechanicy, są to rozwiązania, które działają. Produkty takie jak środki czyszczące wtryskiwacze sprawiają, że wydajność wtryskiwacza ulega znacznej poprawie, a zanieczyszczenia osiadają w nim tak łatwo jak wcześniej

Jeżeli zastosujemy się do wyżej opisanych porad, to wtryskiwacze w naszym samochodzie powinny wytrzymać więcej niż 150 000 km. Nie mniej jednak, nawet w najbardziej idealnych warunkach pracy, wtryskiwacze prędzej czy później się zużyją. Dlatego też ich regularne serwisowanie, to podstawa.

Dlaczego leją wtryski – najczęściej zadawane pytania

Ostatnim aspektem, który chcemy poruszyć w tym artykule są najczęściej zadawane pytania w kontekście lejących wtrysków. Okazuje się, że kierowcy samochodów mają spore problemy z wtryskami. Poniżej zebraliśmy najczęściej poruszane tematy wraz z odpowiedziami.

Jak rozpoznać lejący wtrysk?

Lejące wtryski dają kilka, charakterystycznych objawów. Najważniejszym z nich jest znacznie gorsza praca silnika i wyraźny wzrost zużycia paliwa. Szarpanie silnika, dławienie się i czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, kiedy dodamy więcej gazu, mogą świadczyć o uszkodzeniu wtryskiwacza, który stale rozpyla paliwo.

Jaki wpływ na silnik mają lejące wtryski?

Bardzo negatywny, prędzej czy później lejące wtryskiwacze uszkodzą całą jednostką napędową, prowadząc do zniszczenia elementów takich jak turbina czy filtr DPF/FAP. Jeżeli problem będziemy nadal usilnie ignorować, to w najgorszym przypadku dojdzie nawet do zatarcia silnika. Dlatego też lejące wtryski, należy jak najszybciej wymienić.

Jak długo wytrzymują wtryskiwacze w silniku Diesla?

Szczerze mówiąc, to zależy. Na ich wytrzymałość wpływ ma wiele różnych czynników, zaczynając od jakości stosowanego paliwa, a na naszym stylu jazdy kończąc. Nie mniej przyjmuje się, że wtryski paliwa powinniśmy wymieniać średnio co 150 000 km.

Czy wtryski można regenerować, a jeżeli tak to ile razy?

Oczywiście, że tak. Jak większość podzespołów w samochodzie, wtryski również możemy regenerować. Regeneracja nie jest możliwa tylko i wyłącznie w sytuacji, kiedy doszło do poważnego uszkodzenia mechanicznego wtrysku. Odpowiednio przeprowadzony proces regeneracji w profesjonalnym warsztacie sprawi jednak, że wtryski odzyskają swoje pierwotne parametry.

Ile kosztuje regeneracja wtryskiwaczy?

Na koszt regeneracji wtryskiwaczy elektromagnetycznych common rail wpływ ma wiele czynników takich jak:
  • rodzaj, model i producent wtryskiwaczy. Koszty części zamiennych mogą różnić się nawet o 100%.
  • stopień uszkodzeń podzespołu, dostępność potrzebnych części oraz stopień skomplikowania naprawy.
Szacuje się jednak, że orientacyjny koszt regeneracji jednego wtrysku oscyluje w granicach 300-800 zł. Dla porównania, nowe wtryskiwacze kosztują zwykle powyżej 1000 zł za sztukę.

Czy kupno używanego wtryskiwacza, to dobry pomysł?

To pytanie pojawia się zaskakująco często i odpowiedź jest zawsze taka sama – to zależy. Używane wtryskiwacze mogą pochodzić z niewiadomego źródła, nie mamy więcej pewności w jakim są stanie. Jeśli decydujemy się na zakup używanych wtryskiwaczy, zadbajmy o to, aby miały one testy ze stołu probierczego oraz testy układu elektrycznego ( w przypadku modeli piezoelektrycznych ).

Czy musimy wymienić wszystkie wtryskiwacze na raz czy można wymienić tylko jeden?

Nie. Możemy wymienić tylko jeden, uszkodzony wtryskiwacz. Musimy jedynie upewnić się czy pozostałe podzespoły, są nadal w dobrym stanie.

Jak zwiększyć żywotność wtryskiwaczy?

Kluczem jest odpowiednia eksploatacja pojazdu. Stosowanie wysokiej jakości oleju napędowego, regularne serwisowanie pojazdu, stosowanie środków czyszczących i dodatków do paliwa. Wszystko to sprawi, że wtryski w naszym aucie wytrzymają ponad 150 000 km.
Szukasz sposobu na naprawę wtryskiwaczy? Zleć to profesjonalistom!

Daniel Kamiński

Autor: Daniel Kamiński

Specjalista w MokCed Service

Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić Ci korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
OK