Pojazdy z silnikami diesla to nieodłączny element na polskich drogach. Znaczna ich część wyposażona jest w układy wtryskowe typu common rail. Czy zastanawialiście się jak one działają i z jakich elementów są zbudowane? Naszym zdaniem użytkując popularnego diesla warto mieć choć ogólną świadomość na jakiej zasadzie on funkcjonuje🙂
Szukasz wtryskiwaczy gotowych do montażu❓
Posiadamy setki wtryskiwaczy do sprzedaży - nowe, używane oraz regenerowane❗
Zadzwoń - 737-310-284 lub 781-794-589, aby sprawdzić dostępność i cenę ✔️
Nie wiesz jakie wtryskiwacze pasują do Twojego auta i czy są u nas dostępne?
Nic nie szkodzi - Kliknij SPRAWDŹ PO NUMERZE VIN, a my znajdziemy je dla Ciebie 🙂.
Za nasze usługi i produkty możesz zapłacić w systemie ratalnym - zadzwoń i dowiedź się więcej.
Z jakich elementów składa się układ common rail?
Układ common rail składa się z kilku istotnych elementów, wśród których znaleźć możemy:
- pompę niskiego ciśnienia
- wysokociśnieniową pompę paliwa
- szynę paliwową
- wtryskiwacze
- czujniki ciśnienia paliwa
- jednostkę sterującą silnika (ECU)
- układ CR to także filtr paliwa i przewody ciśnieniowe
Każdy z tych elementów pełni określoną funkcję o czym opowiemy w dalszej części tego wpisu.
Jak działa system common rail?
Układ wtryskowy common rail to nic innego jak system zarządzania paliwem, którego celem jest podawanie paliwa do komory spalania pod sporym ciśnieniem.
Co ciekawe, system ten jest stosowany wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, a za jego najważniejszą zaletę uznaje się precyzyjne dobranie ilości paliwa, która finalnie trafia do komory. Innym atutem tego typu układu jest brak krzywki związanej bezpośrednio z procesem wtrysku oraz nieskomplikowana budowa w stosunku do wszystkich dotychczas wykorzystywanych układów wtryskowych silników z zapłonem samoczynnym.
Omówmy to w skrócie, krok po kroku
Wszystko zaczyna się od zbiornika z paliwem. Jest on co prawda elementem układu niskiego ciśnienia, ale warto od niego zacząć. To właśnie stąd pompa niskiego ciśnienia pobiera paliwo i dostarcza je do pompy wysokiego ciśnienia. Pompa niskiego ciśnienia musi dostarczać paliwo pod zadanym ciśnieniem bez względu na czynniki zewnętrzne. Można tutaj dodać, że między bakiem pojazdu a pompą podpompowująca ( niskiego ciśnienia ) jest filtr wstępny.
Z kolei wysokociśnieniowa pompa paliwa ( potocznie pompa wtryskowa ) w systemie common rail odpowiedzialna jest za dostarczanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do szyny paliwowej - wspólnej szyny paliwowej ( stąd nazwa całego układu "common rail" ). I to własnie tutaj utrzymanie zadanego przez komputer ciśnienia paliwa jest kluczowe. Jeżeli mamy niesprawną pompę wtryskową lub czujnik ciśnienia, wtedy cały układ pracuje niepoprawnie.
Pompy wysokiego ciśnienia common rail
Kolejnym etapem jest wspólna szyna, która magazynuje paliwo pod wysokim ciśnieniem i dostarcza je do końcowego już elementu jakim są wtryskiwacze. Tu należy zaznaczyć, że wszystkie wtryskiwacze są jak drużyna, podłączone na jednej listwie. Jeśli nawet jeden z nich jest nieszczelny ( szczególnie, jeśli "leje na przelew" ), cały układ jest nieszczelny i mamy niesprawne auto. I tutaj jeszcze jedna uwaga dotycząca tej wspólnej szyny. Jeśli mamy problem z "opiłkującą" pompą wysokiego ciśnienia lub zanieczyszczeniami w układzie paliwowym to "dostaje się" wszystkim wtryskiwaczom, nie tylko pierwszemu lub drugiemu.
Końcowym przystanikiem na drodze paliwa ze zbiornika do komory silnika są wtryskiwacze common rail. Mają one za zadanie otwierać i zamykać swoją końcówkę, co powoduje rozpoczęcie wtrysku paliwa do komory silnika i jego zakończenie. Muszą to zrobić w odpowiednim czasie, pod zadanym ciśnieniem i w odpowiedniej ilości.
Ot i to cała filozofia układu common rail w pigułce🙂
Wtryskiwacze common rail
Autor: Daniel Kamiński
Specjalista w MokCed Service
Specjalizuje się w regeneracji wtryskiwaczy Commn Rail takich firm jak Bosch, Denso, Delphi i Siemens. Odpowiada za cały proces diagnostyki i naprawy wtrysków. Prywatnie zapalony wędkarz, pasjonat gier planszowych i dobrego kina.